TO test Arriva testtrein Station Groningen FOTO Hylke Knot

Proef met gedeeltelijk zelfrijdende reizigerstrein geslaagd

Automatic Train Operation (ATO) is geschikt voor reizigerstreinen op het Nederlandse spoor. De proef met nieuwe, zelfrijdende techniek die de provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler afgelopen week tussen Groningen en Zuidhorn hebben uitgevoerd, is geslaagd.

ATO functioneert als een soort cruise control die de machinist ondersteunt om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. De eerste bevindingen van de proef geven vertrouwen dat deze stap ATO dichterbij brengt, laten de partijen weten.

Een week lang zijn er testen uitgevoerd met de nieuwe techniek. De proefritten, die ’s nachts hebben plaatsgevonden, zijn “voorspoedig verlopen” en hebben “veel data opgeleverd”, melden de partijen. “Er is veel geleerd van de eerste testen. Dit is een mooie eerste stap om op door te gaan. De eerste bevindingen zijn positief. De verwachting is dat ATO kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden.”

Betuweroute

Hoeveel tijdswinst dit oplevert en in welke mate er ruimte is voor de inzet van extra treinen op het spoor, moet blijken uit vervolgtesten. De vier betrokken organisaties hebben aangegeven hiermee in de nabije toekomst verder te gaan.

Vorig jaar hebben de samenwerkingspartners de proefperiode al aangekondigd. Ze willen onderzoeken of ATO in de nabije toekomst geschikt is om de capaciteit van het (personen)spoorwegnetwerk te vergroten en knelpunten op te lossen, zonder dat er grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn.

Verder bekijken ze of het systeem bijdraagt aan duurzaam en comfortabel reizen, omdat de treinen zuiniger, constanter en punctueler kunnen rijden. Afgelopen december voerde ProRail al een test uit met een goederentrein op de Betuweroute.

Plan van aanpak

ATO, met automatiseringsniveau 2, functioneert voor de machinist als een soort cruise control – ook wel automatische piloot (Automatic Train Operation, niveau 2). De machinist blijft verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein. ATO is dus in deze vorm een hulpmiddel/ondersteuning voor de machinist. Het is geen doel van de proef om de machinist te vervangen, benadrukken de betrokken partijen.

De samenwerkende organisaties bekijken in de komende periode de testresultaten nauwkeurig. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak voor het vervolg gemaakt.

Meer weten over dit onderwerp? Tijdens RailTech Europe, van 26 tot en met 28 maart in de Jaarbeurshallen in Utrecht, is volop aandacht voor zelfrijdende treinen. Volg hier bijvoorbeeld de gratis workshops:

  • ATO op de Betuweroute
  • Autonomous train, a suite of new opportunities
  • De trein van de toekomst

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Proef met gedeeltelijk zelfrijdende reizigerstrein geslaagd - VerkeersNet
TO test Arriva testtrein Station Groningen FOTO Hylke Knot

Proef met gedeeltelijk zelfrijdende reizigerstrein geslaagd

Automatic Train Operation (ATO) is geschikt voor reizigerstreinen op het Nederlandse spoor. De proef met nieuwe, zelfrijdende techniek die de provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler afgelopen week tussen Groningen en Zuidhorn hebben uitgevoerd, is geslaagd.

ATO functioneert als een soort cruise control die de machinist ondersteunt om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. De eerste bevindingen van de proef geven vertrouwen dat deze stap ATO dichterbij brengt, laten de partijen weten.

Een week lang zijn er testen uitgevoerd met de nieuwe techniek. De proefritten, die ’s nachts hebben plaatsgevonden, zijn “voorspoedig verlopen” en hebben “veel data opgeleverd”, melden de partijen. “Er is veel geleerd van de eerste testen. Dit is een mooie eerste stap om op door te gaan. De eerste bevindingen zijn positief. De verwachting is dat ATO kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden.”

Betuweroute

Hoeveel tijdswinst dit oplevert en in welke mate er ruimte is voor de inzet van extra treinen op het spoor, moet blijken uit vervolgtesten. De vier betrokken organisaties hebben aangegeven hiermee in de nabije toekomst verder te gaan.

Vorig jaar hebben de samenwerkingspartners de proefperiode al aangekondigd. Ze willen onderzoeken of ATO in de nabije toekomst geschikt is om de capaciteit van het (personen)spoorwegnetwerk te vergroten en knelpunten op te lossen, zonder dat er grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn.

Verder bekijken ze of het systeem bijdraagt aan duurzaam en comfortabel reizen, omdat de treinen zuiniger, constanter en punctueler kunnen rijden. Afgelopen december voerde ProRail al een test uit met een goederentrein op de Betuweroute.

Plan van aanpak

ATO, met automatiseringsniveau 2, functioneert voor de machinist als een soort cruise control – ook wel automatische piloot (Automatic Train Operation, niveau 2). De machinist blijft verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein. ATO is dus in deze vorm een hulpmiddel/ondersteuning voor de machinist. Het is geen doel van de proef om de machinist te vervangen, benadrukken de betrokken partijen.

De samenwerkende organisaties bekijken in de komende periode de testresultaten nauwkeurig. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak voor het vervolg gemaakt.

Meer weten over dit onderwerp? Tijdens RailTech Europe, van 26 tot en met 28 maart in de Jaarbeurshallen in Utrecht, is volop aandacht voor zelfrijdende treinen. Volg hier bijvoorbeeld de gratis workshops:

  • ATO op de Betuweroute
  • Autonomous train, a suite of new opportunities
  • De trein van de toekomst

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.