Een U-OV Bus in Utrecht. FOTO Qbuzz

‘Metro-achtige’ busdienst in Utrecht aangekondigd

Vervoerder Qbuzz en de provincie Utrecht introduceren vanaf 2020 een nieuw hoogwaardig kwaliteitsnetwerk voor het openbaar vervoer: U-link. Snel, vaak en betrouwbaar reizen met een goede aansluiting op de trein en P+R, daar draait het om. De bedoeling is dat de stad Utrecht en het omliggende gebied beter met elkaar verbonden worden.

De extra impuls is nodig om Utrecht beter bereikbaar te maken, stellen de vervoerder en de provincie. Sinds Qbuzz is gaan rijden in 2013 is het gebruik van het openbaar vervoer “gestaag gegroeid”. Woningbouw in en rondom de gemeente Utrecht en groeiende files op de wegen stellen het openbaar vervoer “onder steeds meer druk”.

Het nieuwe netwerk dat de partijen momenteel ontwikkelen, moet daarvoor ruimte bieden. Sterker nog: doelstelling is dat het aantal reizigers tot 2024 gaat groeien met zeker 10 procent, ofwel zo’n 10.000 extra reizen per dag. De provincie en vervoerder hebben hiervoor een investeringspakket vrijgemaakt van 7 miljoen euro.

Gelede bussen

Op de belangrijkste verbindingen in de regio komen herkenbare lijnen met ‘metrokwaliteit’. Qbuzz rijdt daar vaker en sneller en gebruikt comfortabele bussen en extra zitplaatsen.

Qbuzz heeft onlangs besloten een groot aantal bussen te gaan vervangen; er stromen 55 elektrische bussen in. Die gaan rijden op de lijnen 3, 7 en 8 en verder zullen verschillende ritten op streeklijnen met elektrische bussen gereden worden. Daardoor kunnen bestaande gelede bussen die niet meer nodig zijn op die lijnen, verplaatst worden naar het U-Link netwerk.

Reisbegeleiding

Ook wordt extra geïnvesteerd in het verbeteren van reisinformatie, betrouwbaarheid en voorspelbaarheid voor de reiziger. Zo wordt gewerkt aan doorontwikkeling van een app met reisbegeleiding en aan slimme, realtime bijsturing vanuit de verkeersleiding.

De nieuwe U-link lijnen waarmee stad en regio aan elkaar worden gekoppeld krijgen een eigen vormgeving, binnen het huismerk van U-OV, en worden dankzij kleuren makkelijk herkenbaar voor de reiziger.

Tekst gaat verder onder de foto

De verschillende lijnen van U-Link. FOTO QBUZZ

De grootschalige invoering van deze nieuwe productformule voor het openbaar vervoer tijdens een lopende concessie is uniek in Nederland, onderstrepen de partijen. Het U-link-concept is overigens niet helemaal nieuw. In de concessie Groningen-Drenthe werkt Qbuzz al enkele jaren met het vergelijkbare Q-link. In de verte heeft het concept iets weg van R-NET.

Fasering

Hoe precies het nieuwe lijnennetwerk van U-link eruit gaat zien, wordt uitgewerkt in het vervoerplan U-OV 2020. Naar verwachting wordt dit in mei en juni dit jaar ter consultatie aan reizigers voorgelegd, waarna het in september door het dagelijks bestuur van de provincie wordt vastgesteld.

De provincie Utrecht bekijkt daarbij hoe streekvervoerder Syntus Utrecht zo goed mogelijk gebruik kan maken van dit nieuwe OV-netwerk. De verbeteringen worden daarna stapsgewijs ingevoerd vanaf december 2019 tot de start van de zomerdienstregeling in 2020. Deze fasering moet Qbuzz de gelegenheid geven om de wijzigingen zorgvuldig uit te voeren.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Metro-achtige' busdienst in Utrecht aangekondigd - VerkeersNet
Een U-OV Bus in Utrecht. FOTO Qbuzz

‘Metro-achtige’ busdienst in Utrecht aangekondigd

Vervoerder Qbuzz en de provincie Utrecht introduceren vanaf 2020 een nieuw hoogwaardig kwaliteitsnetwerk voor het openbaar vervoer: U-link. Snel, vaak en betrouwbaar reizen met een goede aansluiting op de trein en P+R, daar draait het om. De bedoeling is dat de stad Utrecht en het omliggende gebied beter met elkaar verbonden worden.

De extra impuls is nodig om Utrecht beter bereikbaar te maken, stellen de vervoerder en de provincie. Sinds Qbuzz is gaan rijden in 2013 is het gebruik van het openbaar vervoer “gestaag gegroeid”. Woningbouw in en rondom de gemeente Utrecht en groeiende files op de wegen stellen het openbaar vervoer “onder steeds meer druk”.

Het nieuwe netwerk dat de partijen momenteel ontwikkelen, moet daarvoor ruimte bieden. Sterker nog: doelstelling is dat het aantal reizigers tot 2024 gaat groeien met zeker 10 procent, ofwel zo’n 10.000 extra reizen per dag. De provincie en vervoerder hebben hiervoor een investeringspakket vrijgemaakt van 7 miljoen euro.

Gelede bussen

Op de belangrijkste verbindingen in de regio komen herkenbare lijnen met ‘metrokwaliteit’. Qbuzz rijdt daar vaker en sneller en gebruikt comfortabele bussen en extra zitplaatsen.

Qbuzz heeft onlangs besloten een groot aantal bussen te gaan vervangen; er stromen 55 elektrische bussen in. Die gaan rijden op de lijnen 3, 7 en 8 en verder zullen verschillende ritten op streeklijnen met elektrische bussen gereden worden. Daardoor kunnen bestaande gelede bussen die niet meer nodig zijn op die lijnen, verplaatst worden naar het U-Link netwerk.

Reisbegeleiding

Ook wordt extra geïnvesteerd in het verbeteren van reisinformatie, betrouwbaarheid en voorspelbaarheid voor de reiziger. Zo wordt gewerkt aan doorontwikkeling van een app met reisbegeleiding en aan slimme, realtime bijsturing vanuit de verkeersleiding.

De nieuwe U-link lijnen waarmee stad en regio aan elkaar worden gekoppeld krijgen een eigen vormgeving, binnen het huismerk van U-OV, en worden dankzij kleuren makkelijk herkenbaar voor de reiziger.

Tekst gaat verder onder de foto

De verschillende lijnen van U-Link. FOTO QBUZZ

De grootschalige invoering van deze nieuwe productformule voor het openbaar vervoer tijdens een lopende concessie is uniek in Nederland, onderstrepen de partijen. Het U-link-concept is overigens niet helemaal nieuw. In de concessie Groningen-Drenthe werkt Qbuzz al enkele jaren met het vergelijkbare Q-link. In de verte heeft het concept iets weg van R-NET.

Fasering

Hoe precies het nieuwe lijnennetwerk van U-link eruit gaat zien, wordt uitgewerkt in het vervoerplan U-OV 2020. Naar verwachting wordt dit in mei en juni dit jaar ter consultatie aan reizigers voorgelegd, waarna het in september door het dagelijks bestuur van de provincie wordt vastgesteld.

De provincie Utrecht bekijkt daarbij hoe streekvervoerder Syntus Utrecht zo goed mogelijk gebruik kan maken van dit nieuwe OV-netwerk. De verbeteringen worden daarna stapsgewijs ingevoerd vanaf december 2019 tot de start van de zomerdienstregeling in 2020. Deze fasering moet Qbuzz de gelegenheid geven om de wijzigingen zorgvuldig uit te voeren.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.