Vraagtekens bij voortbestaan Breng flex in huidige vorm

Gaat de flexibele vervoersdienst Breng flex door? En zo ja, in welke vorm? En wie legt er extra geld bij? Over die vragen denken vervoerder Connexxion en opdrachtgever Provincie Gelderland nu hard na. Breng flex is een alternatief voor vaste lijnen op plekken waar de vraag zeer beperkt is. Connexxion was er erg positief over, net als de reizigers. Maar nu blijkt de dienst teveel te kosten.

Eind 2016 startte OV-bedrijf Breng, dat bij Connexxion hoort, als proef Breng flex. Een Breng flex-busje rijdt voor een klein bedrag kriskras van halte naar halte, zonder dienstregeling. Onderweg kunnen andere klanten worden opgehaald, maar alleen wanneer dat in het tijdschema van de al opgehaalde klanten past. Een rit bestellen kan via een speciale app. Dat kan tot maximaal twee weken van tevoren, maar kan zelfs al gelijk: de gemiddelde wachttijd tussen boeken en ophalen is 12 minuten.

De vervoersdienst is een alternatief voor vaste lijnen op plekken waar de vraag zeer beperkt is. De vervoerder was er erg positief over, net als de reizigers: de vraag nam toe en de dienst werd zelfs ook ingevoerd in andere gebieden. Connexxion wilde Breng flex graag op nog grotere schaal uitrollen, maar de gemeentes Arnhem, Nijmegen en de provincie Gelderland waren daar op tegen. Dat zou namelijk betekenen dat op bepaalde momenten op verschillende reguliere lijnen minder bussen zouden rijden.

Evalueren

Ruim een jaar later blijkt echter dat het systeem in de huidige vorm niet houdbaar is. Volgens De Gelderlander is er ongeveer 20 euro subsidie nodig per rit. Breng flex stopt niet, benadrukt Breng op de eigen website. Connexxion en de Provincie Gelderland hebben altijd de wens naar elkaar uitgesproken dat ze het systeem en het gebruik zouden evalueren en waar mogelijk gaan doorontwikkelen, valt er te lezen.

“In de fase van spreken over de doorontwikkeling zijn we nu aanbeland, waarbij uiteraard ook de noodzakelijke overheidsbijdrage wordt besproken. Zowel de gemeentes, als de opdrachtgever Provincie Gelderland als Connexxion hebben hierbij de voorkeur Brengflex aan te passen en door te ontwikkelen.”

Lees ook:

Blog: flex-vervoer, het is eerder ‘Mobility as a Ratjetoe’

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.