spoorwegovergang FOTO ProRail

Overheden zetten tandje bij met ombouwen onbeveiligde overwegen

Rijk, gemeenten en provincies gaan meer tempo maken in de aanpak van overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen of bellen. Deze gezamenlijke ambitie spraken zij maandag uit op een landelijke bijeenkomst rondom onbewaakte overwegen in Zwolle.

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) maakte eind vorig jaar bekend dat zij wil dat alle onbeveiligde overwegen in Nederland uiterlijk in 2023 zijn aangepakt of opgeheven. Haar doelstelling is nul slachtoffers door ongevallen op overwegen in Nederland.

Onnodig lang

Doel van de landelijke bijeenkomst over onbewaakte overwegen was snelheid maken in de aanpak van de 128 openbaar toegankelijke onbewaakte overwegen op het Nederlandse spoor. Bestuurlijke processen blijken er nu soms nog voor te zorgen dat de aanpak van onbeveiligde overwegen “onnodig lang” duurt. Tijdens de bijeenkomst is kennis gedeeld over het succesvol betrekken van belanghebbenden in het proces en het wegnemen van juridische obstakels.

Overijssel, waar zich 17 procent van de onbewaakte overwegen bevindt, heeft tijdens de bijeenkomst de ambitie van het kabinet onderstreept. De provincie wil zo snel mogelijk van alle onbewaakte overwegen in de provincie af en draagt hier ook financieel aan bij.

Veiliger geworden

Onlangs stelde de staatssecretaris in Letty Demmers al een landelijk bemiddelaar aan die als belangrijkste opdracht heeft de bestuurlijke processen rondom onbewaakte overwegen waar nodig te versnellen. Spoorbeheerder ProRail heeft een directeur aangesteld die de aanpak hiervan coördineert.

Van Veldhoven trok eerder al 50 miljoen extra uit voor de aanpak van zowel bewaakte- als onbewaakte overwegen. Door de inzet vanuit het Rijk en decentrale overheden zijn Nederlandse overwegen al veiliger geworden, benadrukken de partijen. Volgens hen is het aantal slachtoffers van ongevallen op overwegen sinds 2000 al met 70 procent afgenomen. Verschillende kabinetten investeerden hier door de jaren heen zo’n 680 miljoen euro in.

Lees ook:

Flitsmeister waarschuwt voor overwegen

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.