Breng Flex in regio Nijmegen stopt definitief in december

Per december stopt de proef Breng Flex in Arnhem en Nijmegen. Belangrijkste reden is dat Breng Flex, met een jaarlijks budget van 2,5 miljoen, te duur is in verhouding tot het reguliere busvervoer. In de wandelgangen was dit al wel bekend, nu is het definitief. De provincie ziet bovendien graag een systeem dat in de hele regio werkt. Mogelijk kan Regiotaxi hier een rol spelen. Specifiek het OV-Vangnet-deel heeft gelijkenissen met Breng Flex.

Eind 2016 startte OV-bedrijf Breng, dat bij Connexxion hoort, als proef Breng flex. Een Breng flex-busje rijdt voor een klein bedrag kriskras van halte naar halte, zonder dienstregeling. Onderweg kunnen andere klanten worden opgehaald, maar alleen wanneer dat in het tijdschema van de al opgehaalde klanten past. Een rit bestellen kan via een speciale app. Dat kan tot maximaal twee weken van tevoren, maar kan zelfs al gelijk: de gemiddelde wachttijd tussen boeken en ophalen is 12 minuten.

Hele regio

De vervoersdienst is een alternatief voor vaste lijnen op plekken waar de vraag zeer beperkt is. De vervoerder was er erg positief over, net als de reizigers: de vraag nam toe en de dienst werd zelfs ook ingevoerd in andere gebieden.

De jaarlijkse kosten van 2,5 miljoen euro, onderdeel van het huidige concessiebedrag van 43 miljoen euro, is eigenlijk te veel, vindt de provincie. Op de langere termijn zou dit ten koste kunnen gaan van andere verbeteringen in het OV, zoals de upgrade van HOV-lijnen. Kosten naar beneden brengen, is volgens de vervoerder niet mogelijk, begreep de provincie. De provincie ziet bovendien graag een systeem dat in de hele regio werkt, zodat ook mensen in gebieden zonder OV er gebruik van kunnen maken.

Regiotaxi

Mogelijk kan Regiotaxi hier een rol spelen. Specifiek het OV-Vangnet-deel heeft gelijkenissen met Breng Flex. Dit vervoersysteem wordt ook door de provincie gesubsidieerd en is in de hele provincie beschikbaar. Regiotaxi heeft volgens de provincie aangegeven dat hun systeem kan worden aangepast. Dan gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van een app, aanrijdtijden en tarieven. De provincie wil hier de nieuwe aanbesteding voor Regiotaxi voor gebruiken.

De jaarlijkse budget aan Breng Flex wordt ingezet voor onder andere versterken van buslijn 352 Arnhem-Wageningen per 2020. Omdat Breng Flex ‘extra’ was, zal er voor het overgrote deel van de reizigers in de regio niet veranderen, benadrukt de provincie.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Breng Flex in regio Nijmegen stopt definitief in december”

Paul Lamote|22.07.19|11:29

BravoFlex zal volgen maar die stadsbussen in Helmond zullen niet terugkeren. De treinen kan in Helmond ook prima voor stadsvervoer worden gebruikt, een bus voor gemiddeld één reiziger per rit is niet reëel.

Marc Volgers|11.07.19|16:06

Nu BravoFlex nog (wat in Eindhoven in elk geval geen succes is) en opgeheven stadsbussen in Helmond terug.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.