OV-chipkaart, station Zwolle FOTO VerkeersNet

Partijen buiten OV mogen treinkaartjes gaan aanbieden

NS maakt het mogelijk dat bedrijven die niet in het traditionele openbaar vervoer actief zijn, zelf treinritten en OV-abonnementen gaan verkopen op de consumentenmarkt. Daarmee ontstaan mogelijkheden als een tankpas die ook geldig is in de trein of een leaseauto inclusief treinkilometers. Deze ontwikkeling hangt samen met de opkomst van Mobility as a Service.

Nu nog worden OV-producten voor consumenten alleen door vervoerders gemaakt en verkocht. NS brengt hier verandering in. De vervoerder gaat ervoor zorgen dat bedrijven die niet in het traditionele openbaar vervoer actief zijn, zelf treinritten en OV-abonnementen kunnen gaan verkopen op de consumentenmarkt. Voor iedereen zullen dezelfde voorwaarden gelden.

Die voorwaarden moeten ervoor zorgen dat reizigers een betrouwbaar product krijgen, onderstreept de NS. De nieuwe aanbieders krijgen toegang tot een systeem van NS om zelf abonnementen samen te stellen en OV-producten aan te bieden. De aanbieder bepaalt zelf de product- en verkoopvoorwaarden inclusief de prijs. Wel gelden gewoon de vervoersvoorwaarden van de vervoerder.

Samensmelten

Met deze stap wil NS ervoor zorgen dat reizigers meer aanbod krijgen. Met name de flexreiziger, die afhankelijk van het moment en de bestemming kiest voor het beste vervoermiddel. Zo kan het OV ‘samensmelten’ met de mobiliteitsmarkt voor deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van vervoer, is het idee. Dit hangt samen met de opkomst van Mobility as a Service. Dit mobiliteitsconcept heeft als uitgangspunt van reizigers kunnen reizen op de manier die precies bij hen past.

Er zijn momenteel nog geen afspraken gemaakt met derden, maar de vervoerder verwacht deze op korte termijn.

Heeft MaaS uw interesse? VerkeersNet en zustertitels OVPro en TaxiPro zijn bezig met de organisatie van een Belgische editie van het MaaS Congres, later dit jaar. Wie denkt met zijn of haar ervaring, onderzoek, product of dienst een bijdrage te kunnen leveren, wordt uitgenodigd om een paper in te sturen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.