Nanuhub 2 BEELD EVAnet

Goudappel brengt potentie ov-halte 2.0 in beeld

Nanuhub 2 BEELD EVAnet

Goudappel Coffeng gaat samenwerken met EVAnet, een ontwikkelaar van slimme pakketkluizen op voornamelijk OV-locaties. Eerstgenoemde gaat vooraf via een quickscan de kansrijke ontwikkellocaties voor deze nanohubs in beeld brengen.

Bij EVAnet zien ze het al helemaal voor zich: een universeel netwerk slimme pakketkluizen voor de duurzame bezorging van pakketten en boodschappen voor de last mile. De focus ligt op OV-locaties, want dat zijn centraal gelegen plekken waar veel mensen komen.

Verandering

“Personenmobiliteit en (pakketten)logistiek zijn nu nog gescheiden werelden, maar ze gebruiken dezelfde infrastructuur”, zegt mede-initiatiefnemer van EVAnet, Mick Walvisch. “Dat willen wij slim combineren. In sommige landen – zoals in Duitsland en Noorwegen – is levering in een slimme pakketkluis al heel gewoon. Nederland loopt op dit gebied nog wat achter. Wij gaan daar verandering in brengen.”

Dat is hoog nodig, benadrukt hij. Terwijl e-commerce blijft groeien is de huidige bezorging aan de deur niet toekomstbestendig. Bestelbussen zorgen immers vaak voor overlast, CO2-uitstoot en fijnstof. Tegelijk zijn afhaalpunten niet altijd op loopafstand van thuis, mede doordat elke pakketvervoerder met een ander afhaalpunt werkt.

Tien busjes

Het idee is simpel. Een webwinkel of supermarkt verstuurt een bestelling eerst naar een lokale hub. Daarna bepaal de consument zelf via een app of het direct in een slimme pakketkluis wordt geleverd, of gebundeld op een avond naar eigen keuze thuis geleverd wordt.

“Zo hoef je niet met tien netwerken en busjes de wijk in, maar kun je volstaan met één lokale hubpartij die standaardpakketten en boodschappen in een slimme (gekoelde) pakketkluis stopt”, zegt Walvisch. Volgens hem kan 60 tot 70 procent van de bestelbussen uit de woonwijk verdwijnen als 70 procent van de pakketten wordt geleverd in een slimme pakketkluis.

Hij wijst nog op een ander voordeel. OV-locaties zullen de komende jaren worden getransformeerd naar mobility hubs. Naast deelmobiliteit maken extra services zoals slimme pakketkluizen en schone openbare toiletten zulke hubs volgens hem extra aantrekkelijk.

Kansrijk

Directeur Jos van Kleef van mobiliteitsadviesbureau Goudappel Coffeng is enthousiast over het initiatief. “Op deze wijze wordt personenmobiliteit gecombineerd met goederenlogistiek en wordt de schaarse publieke ruimte beter benut. Wij kunnen hier met onze expertise op het gebied van data en mobiliteit ook onze bijdrage aan leveren. Ik vind dat dit initiatief door veel gemeenten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, mag worden omarmd.”

Zijn mobiliteitsadviesbureau gaat vooraf via een quickscan en onderliggende data de kansrijke ontwikkellocaties voor nanohubs in beeld brengen voor gemeenten en provincies.

Eind september gaat EVAnet in Zuid-Holland in opdracht van de provincie een aantal bushaltes voorzien van een slimme pakketkluis. Daarnaast lopen er gesprekken met verschillende provincies, gemeenten en grote webshops.

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Goudappel brengt potentie ov-halte 2.0 in beeld - VerkeersNet
Nanuhub 2 BEELD EVAnet

Goudappel brengt potentie ov-halte 2.0 in beeld

Nanuhub 2 BEELD EVAnet

Goudappel Coffeng gaat samenwerken met EVAnet, een ontwikkelaar van slimme pakketkluizen op voornamelijk OV-locaties. Eerstgenoemde gaat vooraf via een quickscan de kansrijke ontwikkellocaties voor deze nanohubs in beeld brengen.

Bij EVAnet zien ze het al helemaal voor zich: een universeel netwerk slimme pakketkluizen voor de duurzame bezorging van pakketten en boodschappen voor de last mile. De focus ligt op OV-locaties, want dat zijn centraal gelegen plekken waar veel mensen komen.

Verandering

“Personenmobiliteit en (pakketten)logistiek zijn nu nog gescheiden werelden, maar ze gebruiken dezelfde infrastructuur”, zegt mede-initiatiefnemer van EVAnet, Mick Walvisch. “Dat willen wij slim combineren. In sommige landen – zoals in Duitsland en Noorwegen – is levering in een slimme pakketkluis al heel gewoon. Nederland loopt op dit gebied nog wat achter. Wij gaan daar verandering in brengen.”

Dat is hoog nodig, benadrukt hij. Terwijl e-commerce blijft groeien is de huidige bezorging aan de deur niet toekomstbestendig. Bestelbussen zorgen immers vaak voor overlast, CO2-uitstoot en fijnstof. Tegelijk zijn afhaalpunten niet altijd op loopafstand van thuis, mede doordat elke pakketvervoerder met een ander afhaalpunt werkt.

Tien busjes

Het idee is simpel. Een webwinkel of supermarkt verstuurt een bestelling eerst naar een lokale hub. Daarna bepaal de consument zelf via een app of het direct in een slimme pakketkluis wordt geleverd, of gebundeld op een avond naar eigen keuze thuis geleverd wordt.

“Zo hoef je niet met tien netwerken en busjes de wijk in, maar kun je volstaan met één lokale hubpartij die standaardpakketten en boodschappen in een slimme (gekoelde) pakketkluis stopt”, zegt Walvisch. Volgens hem kan 60 tot 70 procent van de bestelbussen uit de woonwijk verdwijnen als 70 procent van de pakketten wordt geleverd in een slimme pakketkluis.

Hij wijst nog op een ander voordeel. OV-locaties zullen de komende jaren worden getransformeerd naar mobility hubs. Naast deelmobiliteit maken extra services zoals slimme pakketkluizen en schone openbare toiletten zulke hubs volgens hem extra aantrekkelijk.

Kansrijk

Directeur Jos van Kleef van mobiliteitsadviesbureau Goudappel Coffeng is enthousiast over het initiatief. “Op deze wijze wordt personenmobiliteit gecombineerd met goederenlogistiek en wordt de schaarse publieke ruimte beter benut. Wij kunnen hier met onze expertise op het gebied van data en mobiliteit ook onze bijdrage aan leveren. Ik vind dat dit initiatief door veel gemeenten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, mag worden omarmd.”

Zijn mobiliteitsadviesbureau gaat vooraf via een quickscan en onderliggende data de kansrijke ontwikkellocaties voor nanohubs in beeld brengen voor gemeenten en provincies.

Eind september gaat EVAnet in Zuid-Holland in opdracht van de provincie een aantal bushaltes voorzien van een slimme pakketkluis. Daarnaast lopen er gesprekken met verschillende provincies, gemeenten en grote webshops.

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.