Flex-dienst krijgt wel vervolg in Helmond

Provincie Brabant verlengt de pilot BravoFlex in Helmond. Het gebruik blijft achter bij de verwachtingen van provincie, gemeente en vervoerder, maar ze constateren dat er nog mogelijkheden zijn om het gebruik te stimuleren. Bovendien blijkt de waardering voor de dienst hoog. Een proef met een vergelijkbare dienst in Arnhem en Nijmegen stopt juist eind dit jaar.

De pilot in Helmond begon in 2018 voor een periode van twee jaar. Daar komt nu nog een jaar bij: 2020. Met de verlenging gunnen de provincie, vervoerder Hermes en de gemeente de nieuwe OV-dienst meer tijd om meer reizigers te trekken.

Op dit moment maken op werkdagen circa 100 mensen gebruik van BravoFlex. Voor een optimale benutting van het systeem zouden dat circa 175 gebruikers moeten zijn. Tegelijkertijd constateren provincie, gemeente en vervoerder dat er nog interessante mogelijkheden zijn om het gebruik te stimuleren. De waardering voor het systeem blijkt in ieder geval hoog.

Eindbestemming

BravoFlex is een flexibele vorm van vervoer die van halte naar halte rijdt. Reizigers kunnen via een app, een boekingswebsite of telefonisch een rit bestellen. Via de app ontvangt de reiziger actuele informatie over de status van de reservering. Een minibus haalt hem of haar op het afgesproken tijdstip op bij de vertrekhalte en vervoert deze zonder overstap naar de eindbestemming.

Tijdens de verlenging worden verschillende zaken uitgeprobeerd

Een proef met een vergelijkbare dienst in Arnhem en Nijmegen, Breng Flex (ook van Connexxion-dochter Hermes), stopt juist eind dit jaar. De jaarlijkse kosten van 2,5 miljoen euro, onderdeel van het huidige concessiebedrag van 43 miljoen euro, is eigenlijk te veel, vindt de provincie Gelderland. Op de langere termijn zou dit bovendien ten koste kunnen gaan van andere verbeteringen in het OV, zoals de upgrade van HOV-lijnen. Kosten naar beneden brengen, blijkt ook niet mogelijk.

Tijdens de verlenging worden verschillende zaken uitgeprobeerd: een forse korting op de ritprijs voor groepen, een experiment waarin het gebruik van BravoFlex wordt gestimuleerd onder mensen met een wmo-indicatie en mogelijke extra haltes voor een betere bereikbaarheid.

Mogelijkheden

De prijs van een rit met BravoFlex voor een individueel persoon wordt niet verlaagd – dit blijft 3 euro. Het reguliere tarief ligt eigenlijk op 3,50, maar de gemeente Helmond schiet voor elk kaartje 50 cent bij. In de loop van 2020 wordt de pilot opnieuw geëvalueerd en wordt een besluit genomen over de invulling vanaf 2021.

Helmonds wethouder Antoinette Maas (mobiliteit) is blij met de voortzetting van de pilot: “Ik vind het heel belangrijk dat de mensen in Helmond gebruik kunnen maken van goed openbaar vervoer. Busvervoer hóórt daar bij. Door nu de pilot BravoFlex te verlengen gunnen we het systeem meer tijd om zichzelf te bewijzen en hebben we ook meer mogelijkheden om zaken uit te proberen.”

Toekomst

Ook gedeputeerde Christophe van der Maat ziet nog volop mogelijkheden: “Het openbaar vervoer verandert. Flexibele systemen zoals BravoFlex hebben toekomst, maar het kost nu eenmaal tijd om reizigers daaraan te laten wennen en om de omslag te maken. Ik ben blij dat we daar nu een jaar extra de tijd voor nemen.”

In de loop van 2020 wordt de pilot opnieuw geëvalueerd en wordt een besluit genomen over de invulling vanaf 2021.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Flex-dienst krijgt wel vervolg in Helmond - VerkeersNet

Flex-dienst krijgt wel vervolg in Helmond

Provincie Brabant verlengt de pilot BravoFlex in Helmond. Het gebruik blijft achter bij de verwachtingen van provincie, gemeente en vervoerder, maar ze constateren dat er nog mogelijkheden zijn om het gebruik te stimuleren. Bovendien blijkt de waardering voor de dienst hoog. Een proef met een vergelijkbare dienst in Arnhem en Nijmegen stopt juist eind dit jaar.

De pilot in Helmond begon in 2018 voor een periode van twee jaar. Daar komt nu nog een jaar bij: 2020. Met de verlenging gunnen de provincie, vervoerder Hermes en de gemeente de nieuwe OV-dienst meer tijd om meer reizigers te trekken.

Op dit moment maken op werkdagen circa 100 mensen gebruik van BravoFlex. Voor een optimale benutting van het systeem zouden dat circa 175 gebruikers moeten zijn. Tegelijkertijd constateren provincie, gemeente en vervoerder dat er nog interessante mogelijkheden zijn om het gebruik te stimuleren. De waardering voor het systeem blijkt in ieder geval hoog.

Eindbestemming

BravoFlex is een flexibele vorm van vervoer die van halte naar halte rijdt. Reizigers kunnen via een app, een boekingswebsite of telefonisch een rit bestellen. Via de app ontvangt de reiziger actuele informatie over de status van de reservering. Een minibus haalt hem of haar op het afgesproken tijdstip op bij de vertrekhalte en vervoert deze zonder overstap naar de eindbestemming.

Tijdens de verlenging worden verschillende zaken uitgeprobeerd

Een proef met een vergelijkbare dienst in Arnhem en Nijmegen, Breng Flex (ook van Connexxion-dochter Hermes), stopt juist eind dit jaar. De jaarlijkse kosten van 2,5 miljoen euro, onderdeel van het huidige concessiebedrag van 43 miljoen euro, is eigenlijk te veel, vindt de provincie Gelderland. Op de langere termijn zou dit bovendien ten koste kunnen gaan van andere verbeteringen in het OV, zoals de upgrade van HOV-lijnen. Kosten naar beneden brengen, blijkt ook niet mogelijk.

Tijdens de verlenging worden verschillende zaken uitgeprobeerd: een forse korting op de ritprijs voor groepen, een experiment waarin het gebruik van BravoFlex wordt gestimuleerd onder mensen met een wmo-indicatie en mogelijke extra haltes voor een betere bereikbaarheid.

Mogelijkheden

De prijs van een rit met BravoFlex voor een individueel persoon wordt niet verlaagd – dit blijft 3 euro. Het reguliere tarief ligt eigenlijk op 3,50, maar de gemeente Helmond schiet voor elk kaartje 50 cent bij. In de loop van 2020 wordt de pilot opnieuw geëvalueerd en wordt een besluit genomen over de invulling vanaf 2021.

Helmonds wethouder Antoinette Maas (mobiliteit) is blij met de voortzetting van de pilot: “Ik vind het heel belangrijk dat de mensen in Helmond gebruik kunnen maken van goed openbaar vervoer. Busvervoer hóórt daar bij. Door nu de pilot BravoFlex te verlengen gunnen we het systeem meer tijd om zichzelf te bewijzen en hebben we ook meer mogelijkheden om zaken uit te proberen.”

Toekomst

Ook gedeputeerde Christophe van der Maat ziet nog volop mogelijkheden: “Het openbaar vervoer verandert. Flexibele systemen zoals BravoFlex hebben toekomst, maar het kost nu eenmaal tijd om reizigers daaraan te laten wennen en om de omslag te maken. Ik ben blij dat we daar nu een jaar extra de tijd voor nemen.”

In de loop van 2020 wordt de pilot opnieuw geëvalueerd en wordt een besluit genomen over de invulling vanaf 2021.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.