Nieuwe data 9292 toont hoe het langzaam rustig wordt in het OV

Het aantal reisinformatieverzoeken in het openbaar vervoer lijkt voor nu te stabiliseren. De daling is ingezet na donderdag 12 maart, toen het kabinet opriep om zoveel mogelijk thuis te gaan werken. Het aantal verzoeken is nu nog maar 30 procent van wat het was. En ondanks dat het coronavirus niet iedere regio even hard raakt, lijken wel alle regio’s er qua reisvraag soortgelijk op te reageren.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Nieuwe data 9292 toont hoe het langzaam rustig wordt in het OV”

Coert van der Veen|02.04.20|14:09

Uit OV-chipkaart analyses is dit veel beter af te leiden. De afname van het aantal transacties (CI/CO) blijkt ook veel groter. Wat daarin opvalt is dat met name de spitsreizigers zijn verdwenen. Spitslijnen zijn leeg, scholierenlijnen rijden zelfs niet meer. Lijnen met een meer ontsluitende functie, die meer aansluiten op de niet-spitsreizgers laten een relatief geringere daling zien.

Coert van der Veen|02.04.20|14:06

Het aantal informatieverzoeken blijkt met 70% af te nemen. “En in dat opzicht geven die verzoeken een goed beeld van het OV-gebruik in Nederland. Of beter gezegd: de afname daarvan.” Dat is maar de vraag. De dagelijkse reizigers, forensen en scholieren zijn niet de primaire klanten van 9292. Zij maken voor een groot deel dagelijks de zelfde reis en hebben geen behoefte aan reisinformatie om hun reis te plannen. De afname van het aantal reizigers is dan ook veel groter dan de hier genoemde 70%.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe data 9292 toont hoe het langzaam rustig wordt in het OV - VerkeersNet

Nieuwe data 9292 toont hoe het langzaam rustig wordt in het OV

Het aantal reisinformatieverzoeken in het openbaar vervoer lijkt voor nu te stabiliseren. De daling is ingezet na donderdag 12 maart, toen het kabinet opriep om zoveel mogelijk thuis te gaan werken. Het aantal verzoeken is nu nog maar 30 procent van wat het was. En ondanks dat het coronavirus niet iedere regio even hard raakt, lijken wel alle regio’s er qua reisvraag soortgelijk op te reageren.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Nieuwe data 9292 toont hoe het langzaam rustig wordt in het OV”

Coert van der Veen|02.04.20|14:09

Uit OV-chipkaart analyses is dit veel beter af te leiden. De afname van het aantal transacties (CI/CO) blijkt ook veel groter. Wat daarin opvalt is dat met name de spitsreizigers zijn verdwenen. Spitslijnen zijn leeg, scholierenlijnen rijden zelfs niet meer. Lijnen met een meer ontsluitende functie, die meer aansluiten op de niet-spitsreizgers laten een relatief geringere daling zien.

Coert van der Veen|02.04.20|14:06

Het aantal informatieverzoeken blijkt met 70% af te nemen. “En in dat opzicht geven die verzoeken een goed beeld van het OV-gebruik in Nederland. Of beter gezegd: de afname daarvan.” Dat is maar de vraag. De dagelijkse reizigers, forensen en scholieren zijn niet de primaire klanten van 9292. Zij maken voor een groot deel dagelijks de zelfde reis en hebben geen behoefte aan reisinformatie om hun reis te plannen. De afname van het aantal reizigers is dan ook veel groter dan de hier genoemde 70%.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.