Een bus laadt op. FOTO Joulz

64% Nederlandse busvloot kansrijk voor betaalbare elektrificatie

Het elektrificeren van OV-bussen ligt dichter binnen handbereik dan gedacht. Slechts 36 procent van alle bussen in Nederland rijdt meer dan 300 kilometer per dag. Dat betekent dat bijna tweederde van de Nederlandse busvloot in aanmerking om relatief eenvoudig en betaalbaar geëlektrificeerd te worden. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het CROW.

Vrijwel elke nieuwe generatie zero emissie-bussen kreeg in de afgelopen jaren een steeds grotere actieradius. Een elektrische bus met recente batterijtechniek kan daarom al snel 300 kilometer rijden zonder onderweg te hoeven bijladen. CROW besloot Bureau Duinn opdracht te geven tot een onderzoek om erachter te komen in hoeverre die actieradius voldoende was. Op basis van de resultaten kan geconcludeerd worden dat de huidige technieken toereikend zijn voor een behoorlijk aantal buslijnen in Nederland.

Kansrijk

Die 300 kilometer is nog steeds minder dan die van een diesel- of gasbus. Ook het laden van e-voertuigen heeft logistiek gezien ook meer voeten in de aarde. Dat zijn redenen waarom je tot voor kort vaak hoorde dat elektrische bussen alleen geschikt waren voor stedelijk vervoer. In het streekvervoer zijn de afstanden te lang en is het plaatsen van laadinfrastructuur vaak financieel niet aantrekkelijk, luidde het argument. Toch blijkt uit de CROW-analyse dat nog een fors deel van de huidige buslijnen kansrijk is voor relatief eenvoudige en betaalbare elektrificatie met batterijbussen.

Tekst loopt door onder afbeelding

Kilometers bussen Nederland

De omslag naar elektrisch is met concrete doelen vastgelegd in het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer, in 2016 ondertekend door de vervoerders en de decentrale overheden. Volgens het CROW lijken de doelstellingen voor 2030 nog haalbaar, in ieder geval zolang de ontwikkeling van de afgelopen jaren wordt doorgezet. Vooral sinds 2019 kwamen er maandelijks stapsgewijs bussen bij en kennisplatform verwacht dat het aandeel zero emissie-bussen in Nederland komend jaar zal groeien tot 26 procent, zolang alles goed blijft gaan. Daarbij is geen rekening gehouden met de mogelijke impact van de coronacrisis.

Lastig

“Met de huidige planningen en inschattingen kunnen we ervan uitgaan dat, als de coronacrisis niet tot grote vertragingen leidt, er in 2025 ongeveer 3300 ZE-bussen in gebruik zijn”, schrijft de organisatie. Dat is ruim 60 procent van het totale netwerk. In de laatste vier jaar tot 2030 moeten er dan dan nog 400 oude diesels vervangen worden.

Qua aantallen is dat goed te doen, verwacht het CROW. Wel worden de laatste tranches waarschijnlijk het lastigst: lange streeklijnen, lijnen met bussen die meer dan 500 kilometer op een dag rijden en lijnen met zeer veel reizigers. “Hier liggen nog de nodige uitdagingen in het verschiet.”

Het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer leek haalbaar tot corona toesloeg. Hoe denken vervoerders, vervoersautoriteiten en toeleveranciers hier nu over? Dat is een van de thema’s van het OV Congres op 30 juni en 1 juli. Neem gratis deel aan dit online evenement.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.