Kruispunt Waldorpstraat, Den Haag BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie

ACM keurt MaaS-platform publieke vervoerders goed

NS, GVB, HTM en de RET mogen samen een MaaS-platform oprichten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de aanvraag hiervoor goedgekeurd. De mededingingsautoriteit stelt wel ‘strikte voorwaarden’ om te zorgen dat het speelveld gelijk blijft. De vervoerders reageren verheugd.

De spoorwegen en de gemeentelijke vervoersbedrijven kondigde het platform iets meer dan een jaar geleden aan. “Het doel van zo’n gezamenlijk MaaS-platform past heel goed bij de verantwoordelijkheid die wij hebben als publieke vervoerders: het bereikbaar houden van Nederland door goed vervoer te bieden”, zei Robert Jan ter Kuile van het GVB destijds. Na de bekendmaking klonken er dan ook enkele kanttekeningen. Er werd gevreesd voor een oneerlijke machtspositie.

De vervoerders onderstreepten de neutraliteit van het platform, waarbij zowel mobiliteitsdienstaanbieders als app-bouwers kunnen aansluiten. Ook commerciële vervoerders zijn welkom. Zie het platform als een tussenlaag die de technische koppelingen faciliteert, benadrukten ze ook. Zodoende botst het volgens hen niet met de MaaS-pilots van de regio’s en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Die zijn immers met name gericht op het creëren van goede apps voor gebruikers.

Gelijk speelveld

De ACM heeft ‘strikte voorwaarden’ verbonden aan haar goedkeuring van het samenwerkingsverband. “Deze moeten ervoor zorgen dat toegang tot het platform voor aanbieders van mobiliteitsdiensten is gewaarborgd en innovatie wordt gestimuleerd, maar dat ook een gelijk speelveld blijft bestaan.”

NS, GVB, HTM en RET moeten, onder gelijke voorwaarden, toegang geven aan andere mobiliteitsaanbieders en MaaS-aanbieders. Ze mogen daarbij geen exclusiviteit afdwingen. De partijen stellen daarnaast hun openbaarvervoersdiensten beschikbaar aan MaaS-aanbieders, ongeacht of die zijn aangesloten op het platform. Ze hanteren daarbij voor iedereen dezelfde voorwaarden. Tevens zorgen de vervoerders ervoor dat mobiliteitsaanbieders en MaaS-aanbieders (inclusief zijzelf) geen toegang zullen hebben tot concurrentiegevoelige informatie.

Hoop onzekerheid

“We zijn blij met de goedkeuring van de ACM”, zegt RET-directeur Maurice Unck namens de vier vervoerders tegen zustervakblad OVPro. “Daarmee is duidelijk dat het platform mededingingsrechtelijk in orde en neutraal is. De toestemming om het platform te introduceren, is een grote stap: er is nu een hoop onzekerheid weggenomen.” Nu kunnen de vier publieke vervoerders de tender kunnen afronden en kan er een softwareleverancier worden gekozen om het platform te bouwen.

Het is voor de ontwikkeling van de MaaS-markt belangrijk dat alle MaaS-aanbieders vervoersdiensten kunnen integreren in hun aanbod, vindt de ACM, die daarom later ook nog met een marktstudie komt. Het onderzoek, deze week aangekondigd, moet in kaart brengen hoe die toegang en integratie voor (potentiële) MaaS-aanbieders er op dit moment uit ziet: tot welke openbaar vervoersdiensten van andere partijen is er toegang en tegen welke voorwaarden?

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

1 reactie op “ACM keurt MaaS-platform publieke vervoerders goed”

Henk De Vries|23.07.20|14:47

Zijn er voorbeelden van succesvolle initiatieven tussen deze vervoerders? En dan bedoel ik voorbeelden die het publiek niet onnodig veel geld hebben gekost zoals de OV-chipkaart.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.