Ringtrambus FOTO De Lijn

Vlaamse minister wil snel trambus voor hoogwaardig OV

Als het aan de Vlaamse minister Lydia Peeters ligt, gaat er zo snel mogelijk een trambus rijden tussen Hasselt en Maasmechelen. Dit voertuig wil ze inzetten als een hoogwaardig openbaar vervoersysteem. Een groot voordeel, volgens de ambtsvrouw, is dat een trambus dezelfde voordelen biedt als een tram, maar zonder de zware infrastructurele ingreep. 

“Daarop willen we niet wachten, we willen vandaag al werken aan oplossingen”, vertelt Peeters, die benadrukt dat in deze regio de nood voor hoogwaardig openbaar vervoer hoog is. Ze is bovendien erg te spreken over de trambus, die langer is dan een dubbelgelede bus, met het comfort en de flexibiliteit van een moderne tram. Het grootste voordeel is dat er geen infrastructuur hoeft worden aangelegd.

Vrije busbanen

Dit betekent dat de reiziger veel sneller van de voordelen gebruik kan maken van een hoogwaardig OV-systeem. Wanneer een nieuwe traminfrastructuur moet worden aangelegd, moeten alle sporen langs het hele traject klaar zijn voordat het voertuig kan gaan rijden. “Een trambus kan veel sneller ingezet worden. Eventuele vrije busbanen kunnen dan stapsgewijs aangelegd en in gebruik genomen worden.”

Afgelopen mei keek de Vlaamse regering naar een indicatief onderzoek naar de inzet van een hoogwaardige bus als alternatief voor een sneltram op Spartacus Lijn II, waarna De Werkvennootschap aan de slag moest met studies naar de infrastructuur die noodzakelijk is voor een tracé met een trambus. Dit kan dienen als opstap naar een sneltramtracé. Bovendien onderzoeken ze mogelijke financieringsvormen.

Termijn

Inmiddels is door De Werkvennootschap een studieteam gevonden dat de inzet van trambussen op Spartacus Lijn II onderzoekt. Dit team start met een probleemanalyse en projectdefinitie. Daarna wordt naar verwachting meer duidelijk over de termijn waarop het project kan worden opgeleverd. Tegelijkertijd kijkt dit team naar oplossingen die versneld kunnen worden uitgevoerd, zodat belangrijke doelstellingen al gerealiseerd kunnen worden.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.