Arriva test nieuwe techniek voor prioritering van bussen op N207

Pilot met voorrang bus bij omleiding positief voor doorstroming

Een nieuwe techniek maakt het mogelijk om bussen voorrang te geven bij verkeerslichten in het geval van omleidingen of alternatieve routes. Hierdoor gaan de doorstroming, het milieu en het reizigerscomfort erop vooruit. Dit blijkt na een proef in de provincie Noord-Holland, waarbij buschauffeurs via een app op de mobiele telefoon op het dashboard voorrang bij het verkeerslicht konden aanvragen.  

Het is al langer mogelijk om bussen voorrang te geven, maar alleen op vaste of vooraf geprogrammeerde routes in de boordcomputer. Dit betekent dat de voertuigen bij andere routes, zoals bij werkzaamheden, evenementen of incidenten, vaker rood ligt krijgen en moeten wachten op ander verkeer. De test in Noord-Holland moest uitwijzen of de nieuwe techniek een oplossing kon zijn.

Nieuw-Vennep

Het onderzoek met deze techniek, Connected OV-prioriteit, vond plaats op de provinciale weg N207 bij Nieuw-Vennep met 25 bussen van vervoerder Arriva. Bij deze innovatie vindt de verwerking van data, de beveiliging en de prioriteitsaanvraag via de Cloud plaats en daardoor is het altijd mogelijk om voorrang aan te vragen. Er zijn geen updates of wijzigingen in het verkeerslicht of in de boordcomputer nodig. Chauffeurs zijn na drie maanden gevraagd een enquête in te vullen.

Naast voorrang bij een andere route, ontvangt de buschauffeur een adviessnelheid om door te kunnen rijden bij het verkeerslicht. De bus hoeft dan minder af te remmen. Dit heeft dus voordelen voor de doorstroming en het milieu. Bovendien verwacht het merendeel van de chauffeurs dat passagiers door deze nieuwe techniek meer comfort ervaren tijdens hun reis en ruim de helft geeft aan dat de wachttijd voor het verkeerslicht is afgenomen en dat daardoor de doorstroming verbetert.

Vervolg

Er kwam ook een verbeterpunt uit het onderzoek naar voren. Zo blijkt de techniek soms geen rekening te houden met een bushalte vlak voor een verkeerslicht, waardoor de bus te vroeg voorrang krijgt. Maar vanwege de overwegend positieve resultaten, wordt nu gekeken hoe de techniek ingevoerd kan worden in heel Nederland.

Daarvoor is onder andere standaardisatie nodig. Daarnaast is het noodzakelijk om de nieuwe techniek in te bouwen in de boordcomputers van de OV-voertuigen. Op die manier is alle informatie zichtbaar op één scherm.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.