Sporen van de Noord/Zuidlijn

Ruim 2,5 miljard euro uit Groeifonds naar grote OV-projecten

Het kabinet wil maximaal 1,5 miljard euro uit het Groeifonds beschikbaar stellen voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Daarnaast wordt er maximaal één miljard euro uitgetrokken voor het openbaar vervoer in de zuidelijke Randstad. Eindhoven mag op een bijdrage van 30 miljoen rekenen voor het innovatieprogramma van de Brainportlijn.

De gereserveerde bedragen voor het project in Amsterdam en voor de verbetering en uitbreiding van het spoor tussen Schiedam en Delft bedragen maximaal de helft van de financiën die naar verwachting in totaal nodig zijn voor deze projecten. Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de beoordelingscommissie, liet weten dat het traject voor het realiseren van deze infrastructuur nu pas begint. Omdat slechts de helft wordt gefinancierd, moet nu op zoek worden gegaan naar aanvullende middelen.

Investeren in vernieuwing

Volgens het demissionair kabinet leiden de verkozen projecten tot hogere productiviteit en creëren ze nieuwe economische bedrijvigheid. “Wij hebben als commissie de vijftien toekomstgerichte voorstellen nauwkeurig tegen het licht gehouden”, aldus Dijsselbloem. “Je kunt de euro immers maar één keer uitgeven. Alle voorstellen waar nu geld voor wordt vrijgemaakt, investeren wij daadwerkelijk in vernieuwing. Waar nodig vragen wij nog om extra onderbouwing, maar wij zien veel kansen voor hogere structurele en duurzame groei van onze economie.”

In het Groeifonds is 20 miljard euro beschikbaar voor eenmalige publieke investeringen die bijdragen aan de toekomstige economische groei. Overigens adviseert de commissie aan het kabinet om 646 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds direct toe te kennen. Voor 3,5 miljard euro aan reserveringen moeten de indieners extra onderbouwing geven voordat een definitief besluit volgt.

Tweede ronde

De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Economische Zaken en Klimaat en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben in het voortraject al een selectie gemaakt. Er zijn in totaal voorstellen ingediend voor een totaalbedrag van 25 miljard euro. In mei start de tweede indieningsronde. Het kabinet wil in 2022 een besluit nemen over de projecten voor de tweede ronde.

De Mobiliteitsalliantie is blij met de aangekondigde investeringen en ziet het als een erkenning dat blijven investeringen in bereikbaarheid van groot belang is. Want van de eerste ruim 4 miljard gaan er dus 2,5 miljard naar twee grote OV-projecten. Mobiliteitsalliantie-voorzitter Steven van Eijck: “Het kabinet neemt vandaag een belangrijke stap voor de benodigde schaal- en kwaliteitssprong in mobiliteit. Dat besluit getuigt van lef en is een erkenning van het belang van mobiliteit voor onze samenleving.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Ruim 2,5 miljard euro uit Groeifonds naar grote OV-projecten”

Pat Rick|09.04.21|16:20

Wordt er nu 1 miljard uitgetrokken voor de spoorverdubbeling Delft-Schiedam, een PHS-project wat al lang op de rol staat? Nu gaat eigenlijk een bestaand initiatief, dat eigenlijk al vrij zeker van funding was, geld opeten voor projecten die een grotere doorbraak kunnen betekenen, zoals de Lelylijn of busleidingstraat R’dam -Limburg. Meer groei kan verkregen worden door te investeren buiten de randstad.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ruim 2,5 miljard euro uit Groeifonds naar grote OV-projecten - VerkeersNet
Sporen van de Noord/Zuidlijn

Ruim 2,5 miljard euro uit Groeifonds naar grote OV-projecten

Het kabinet wil maximaal 1,5 miljard euro uit het Groeifonds beschikbaar stellen voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Daarnaast wordt er maximaal één miljard euro uitgetrokken voor het openbaar vervoer in de zuidelijke Randstad. Eindhoven mag op een bijdrage van 30 miljoen rekenen voor het innovatieprogramma van de Brainportlijn.

De gereserveerde bedragen voor het project in Amsterdam en voor de verbetering en uitbreiding van het spoor tussen Schiedam en Delft bedragen maximaal de helft van de financiën die naar verwachting in totaal nodig zijn voor deze projecten. Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de beoordelingscommissie, liet weten dat het traject voor het realiseren van deze infrastructuur nu pas begint. Omdat slechts de helft wordt gefinancierd, moet nu op zoek worden gegaan naar aanvullende middelen.

Investeren in vernieuwing

Volgens het demissionair kabinet leiden de verkozen projecten tot hogere productiviteit en creëren ze nieuwe economische bedrijvigheid. “Wij hebben als commissie de vijftien toekomstgerichte voorstellen nauwkeurig tegen het licht gehouden”, aldus Dijsselbloem. “Je kunt de euro immers maar één keer uitgeven. Alle voorstellen waar nu geld voor wordt vrijgemaakt, investeren wij daadwerkelijk in vernieuwing. Waar nodig vragen wij nog om extra onderbouwing, maar wij zien veel kansen voor hogere structurele en duurzame groei van onze economie.”

In het Groeifonds is 20 miljard euro beschikbaar voor eenmalige publieke investeringen die bijdragen aan de toekomstige economische groei. Overigens adviseert de commissie aan het kabinet om 646 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds direct toe te kennen. Voor 3,5 miljard euro aan reserveringen moeten de indieners extra onderbouwing geven voordat een definitief besluit volgt.

Tweede ronde

De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Economische Zaken en Klimaat en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben in het voortraject al een selectie gemaakt. Er zijn in totaal voorstellen ingediend voor een totaalbedrag van 25 miljard euro. In mei start de tweede indieningsronde. Het kabinet wil in 2022 een besluit nemen over de projecten voor de tweede ronde.

De Mobiliteitsalliantie is blij met de aangekondigde investeringen en ziet het als een erkenning dat blijven investeringen in bereikbaarheid van groot belang is. Want van de eerste ruim 4 miljard gaan er dus 2,5 miljard naar twee grote OV-projecten. Mobiliteitsalliantie-voorzitter Steven van Eijck: “Het kabinet neemt vandaag een belangrijke stap voor de benodigde schaal- en kwaliteitssprong in mobiliteit. Dat besluit getuigt van lef en is een erkenning van het belang van mobiliteit voor onze samenleving.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Ruim 2,5 miljard euro uit Groeifonds naar grote OV-projecten”

Pat Rick|09.04.21|16:20

Wordt er nu 1 miljard uitgetrokken voor de spoorverdubbeling Delft-Schiedam, een PHS-project wat al lang op de rol staat? Nu gaat eigenlijk een bestaand initiatief, dat eigenlijk al vrij zeker van funding was, geld opeten voor projecten die een grotere doorbraak kunnen betekenen, zoals de Lelylijn of busleidingstraat R’dam -Limburg. Meer groei kan verkregen worden door te investeren buiten de randstad.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.