Duikboot Arriva glimble

‘MaaS-platform is nieuw verdienmodel voor OV-bedrijf’

De meeste openbaar vervoerbedrijven hebben inmiddels de ambitie om zich te ontwikkelen tot mobiliteitsaanbieder. Door verder te kijken dan alleen naar de eigen vervoersmiddelen en eigen concessiegebieden, willen ze de vruchten plukken van Mobility as a Service. Arriva doet dit met het MaaS-platform Glimble, waar maandag op een ludieke manier aandacht voor werd gevraagd. “MaaS is echt een aanvulling op het OV en biedt kansen voor nieuwe reizigers.” 

Het OV-bedrijf is erin geslaagd om twee van de zeven landelijke Mobility as a Service-pilots van het ministerie te winnen. Het was de enige vervoerder die zelf een pilot gegund heeft gekregen. In de zomer leidde dat tot de lancering van glimble, een platform waarop alle vormen van mobiliteit zijn samengebracht. Om de reizigers hiermee kennis te laten maken is Arriva gestart met een grote, landelijke campagne in het openbaar vervoer, online en op de radio

De vervoerder ziet MaaS als kans in plaats van concurrent voor de OV-sector en transformeert daarom tot mobiliteitsaanbieder. “Een groot gedeelte van de reis is en blijft openbaar vervoer”, zegt woordvoerder Nikkie Smit. “Daar voeg je nu gemakkelijk andere middelen van vervoer aan toe zoals de deelfiets of -scooter.” Waarmee de OV-halte of het station dus makkelijker te bereiken zijn.

Over grenzen kijken

Arriva ziet haar jarenlange ervaring met OV-reizen als een goede basis om zich te onderscheiden op MaaS-gebied. Door de volledige mobiliteitsketen te bedienen, is Arriva een nieuw verdienmodel rijker. Aanbieders die zich aansluiten, dragen namelijk een percentage per verkocht ticket af. “Dat we bussen en treinen kunnen rijden, hebben we de afgelopen jaren wel laten zien. Maar we gaan ervan uit dat 3 tot 4 procent van het aantal reizigers van voor corona niet terugkeert”, aldus Smit. Dus maakte corona het alleen maar relevanter om de behoefte van de reiziger centraal te stellen door over de grenzen van eigen vervoersmiddelen en concessiegebieden heen te kijken.”

Om ervoor te zorgen dat de app ontdekt en gebruikt wordt, is allereerst naamsbekendheid nodig, zegt Anouk Roefs, die zich bezighoudt met het in kaart brengen van gebruikservaring van glimble. “Reizigers moeten ook bekend worden met het concept deelvervoer.” Recent is Arriva een landelijke campagne gestart in het OV, online en op de radio om het nieuwe platform onder de aandacht te brengen.

Daar kwam maandag als ludieke actie een duikboot in Amsterdam bij. Dat is een concessiegebied waar Arriva geen OV aanbiedt, maar met de app kunnen zelfs Amsterdamse reizigers al het openbaar vervoer en deelvervoer plannen, boeken en betalen. Reizigers in de buurt van Amsterdam Centraal zagen plots de mogelijkheid om het IJ per duikboot over te steken. Tussen de ochtend- en middagspits in voer het vaartuig door de grachten, wat voor veel bekijks zorgde.

Grensoverschrijdend vervoer

Glimble is voorlopig nog niet uitontwikkeld. “Je komt altijd verbeterpunten tegen. Gebruikers leveren veel input om de app nog gebruiksvriendelijker te maken. Zo kwamen we erachter dat het station verlaten via het uitgangspoortje met een iPhone niet makkelijk ging”, zegt Smit. Op iPhone’s waar contactloos betalen was ingesteld, opende bij het poortje automatisch de app hiervoor en werd dus niet de QR-code uit glimble gescand. Volgens haar is het een voordeel dat Arriva een grote organisatie is waar glimble intern ook wordt gebruikt, waardoor dit soort zaken snel kunnen worden opgelost.

Op termijn worden meer functionaliteiten aan de app toegevoegd, zoals parkeren en het opladen van elektrische auto’s. Ook wordt gewerkt aan het gemakkelijker maken van grensoverschrijdend vervoer. Nu is het bijvoorbeeld al mogelijk om OV te boeken voor reizen richting België en Duitsland, maar kan de app in die landen nog niet worden gedownload.

De diverse MaaS-pilots zijn in de zomer van 2019 gestart en duren twee tot drie jaar. Roefs: “De gebruikservaring gaat uiteindelijk het verschil maken. Welke aanbieders zijn aangesloten? Welke betaalmogelijkheden heb je als gebruiker? Dat bepaalt welke er over blijven.”

Bron: DM/IJ

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘MaaS-platform is nieuw verdienmodel voor OV-bedrijf’ - VerkeersNet
Duikboot Arriva glimble

‘MaaS-platform is nieuw verdienmodel voor OV-bedrijf’

De meeste openbaar vervoerbedrijven hebben inmiddels de ambitie om zich te ontwikkelen tot mobiliteitsaanbieder. Door verder te kijken dan alleen naar de eigen vervoersmiddelen en eigen concessiegebieden, willen ze de vruchten plukken van Mobility as a Service. Arriva doet dit met het MaaS-platform Glimble, waar maandag op een ludieke manier aandacht voor werd gevraagd. “MaaS is echt een aanvulling op het OV en biedt kansen voor nieuwe reizigers.” 

Het OV-bedrijf is erin geslaagd om twee van de zeven landelijke Mobility as a Service-pilots van het ministerie te winnen. Het was de enige vervoerder die zelf een pilot gegund heeft gekregen. In de zomer leidde dat tot de lancering van glimble, een platform waarop alle vormen van mobiliteit zijn samengebracht. Om de reizigers hiermee kennis te laten maken is Arriva gestart met een grote, landelijke campagne in het openbaar vervoer, online en op de radio

De vervoerder ziet MaaS als kans in plaats van concurrent voor de OV-sector en transformeert daarom tot mobiliteitsaanbieder. “Een groot gedeelte van de reis is en blijft openbaar vervoer”, zegt woordvoerder Nikkie Smit. “Daar voeg je nu gemakkelijk andere middelen van vervoer aan toe zoals de deelfiets of -scooter.” Waarmee de OV-halte of het station dus makkelijker te bereiken zijn.

Over grenzen kijken

Arriva ziet haar jarenlange ervaring met OV-reizen als een goede basis om zich te onderscheiden op MaaS-gebied. Door de volledige mobiliteitsketen te bedienen, is Arriva een nieuw verdienmodel rijker. Aanbieders die zich aansluiten, dragen namelijk een percentage per verkocht ticket af. “Dat we bussen en treinen kunnen rijden, hebben we de afgelopen jaren wel laten zien. Maar we gaan ervan uit dat 3 tot 4 procent van het aantal reizigers van voor corona niet terugkeert”, aldus Smit. Dus maakte corona het alleen maar relevanter om de behoefte van de reiziger centraal te stellen door over de grenzen van eigen vervoersmiddelen en concessiegebieden heen te kijken.”

Om ervoor te zorgen dat de app ontdekt en gebruikt wordt, is allereerst naamsbekendheid nodig, zegt Anouk Roefs, die zich bezighoudt met het in kaart brengen van gebruikservaring van glimble. “Reizigers moeten ook bekend worden met het concept deelvervoer.” Recent is Arriva een landelijke campagne gestart in het OV, online en op de radio om het nieuwe platform onder de aandacht te brengen.

Daar kwam maandag als ludieke actie een duikboot in Amsterdam bij. Dat is een concessiegebied waar Arriva geen OV aanbiedt, maar met de app kunnen zelfs Amsterdamse reizigers al het openbaar vervoer en deelvervoer plannen, boeken en betalen. Reizigers in de buurt van Amsterdam Centraal zagen plots de mogelijkheid om het IJ per duikboot over te steken. Tussen de ochtend- en middagspits in voer het vaartuig door de grachten, wat voor veel bekijks zorgde.

Grensoverschrijdend vervoer

Glimble is voorlopig nog niet uitontwikkeld. “Je komt altijd verbeterpunten tegen. Gebruikers leveren veel input om de app nog gebruiksvriendelijker te maken. Zo kwamen we erachter dat het station verlaten via het uitgangspoortje met een iPhone niet makkelijk ging”, zegt Smit. Op iPhone’s waar contactloos betalen was ingesteld, opende bij het poortje automatisch de app hiervoor en werd dus niet de QR-code uit glimble gescand. Volgens haar is het een voordeel dat Arriva een grote organisatie is waar glimble intern ook wordt gebruikt, waardoor dit soort zaken snel kunnen worden opgelost.

Op termijn worden meer functionaliteiten aan de app toegevoegd, zoals parkeren en het opladen van elektrische auto’s. Ook wordt gewerkt aan het gemakkelijker maken van grensoverschrijdend vervoer. Nu is het bijvoorbeeld al mogelijk om OV te boeken voor reizen richting België en Duitsland, maar kan de app in die landen nog niet worden gedownload.

De diverse MaaS-pilots zijn in de zomer van 2019 gestart en duren twee tot drie jaar. Roefs: “De gebruikservaring gaat uiteindelijk het verschil maken. Welke aanbieders zijn aangesloten? Welke betaalmogelijkheden heb je als gebruiker? Dat bepaalt welke er over blijven.”

Bron: DM/IJ

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.