Tram 22 Utrecht, Uithoflijn

Utrecht wil nieuwe metroverbinding vanwege woningbouwopgave

Om Utrecht bereikbaar te houden terwijl er tienduizenden nieuwe woningen bijgebouwd moeten worden, heeft de provincie zeker 4 tot 5 miljard euro nodig voor het openbaar vervoer. Het eerste project dat met dit geld van de grond kan komen is de Merwedelijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum. “We redden het niet meer met bussen”, aldus mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk.

Het zou de eerste nieuwe metrotramlijn of lightrailverbinding van Utrecht worden; eentje die grotendeels ondergrond moet gaan lopen. De regio doet nog onderzoek naar de precieze route en haltes. In ieder geval moet deze lijn bij Utrecht Centraal eventueel kunnen aansluiten op een toekomstige metro door de binnenstad. Volgens de provincie en de gemeente levert dit een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Doordat het OV onder de grond rijdt, biedt dit boven de grond ruimte aan voetgangers en fietsers.

Geld voor de mobiliteitstransitie

In de regio Utrecht is de behoefte aan nieuwe woningen erg groot. Volgens Van Hooijdonk kan op die manier een grote bijdrage worden geleverd aan het oplossen van het landelijke woningtekort. “Maar dan is er wel steun van het Rijk nodig om deze woningen bereikbaar te maken. De regio kan dit niet volledig zelf financieren. De urgentie is hoog; we willen zo snel mogelijk beginnen. De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn.”

Daarbij houdt de ambitie van Utrecht niet op bij deze lightrailverbinding. Op het wensenlijstje staan verder de nieuwe Waterlinielijn, een te realiseren combistation Lunetten-Koningsweg en een verbetering van de binnenstadsas. De Waterlinielijn moet gaan lopen van Westraven via Lunetten-Koningsweg naar Utrecht Science Park en Zeist. Daarnaast zijn het versnellen van de buslijnen tussen P+R Westraven en Utrecht Science Park en het vergroten van het aantal ritten belangrijke stappen in de OV-schaalsprong en wordt onderzoek gedaan naar de Papendorplijn als vertakking van de huidige tramlijn naar Nieuwegein en IJsselstein.

Bereikbaarheid

Volgens gedeputeerde Arne Schaddelee uit Utrecht is de Merwedelijn essentieel om nieuw te ontwikkelen gebieden op een duurzame manier bereikbaar te houden. “Bereikbaarheid per openbaar vervoer is niet alleen essentieel voor de toekomst van de stad, maar juist ook voor de hele regio”, zegt hij. De gedeputeerde vervolgt dat er veel meer OV nodig is in de metropoolregio Utrecht. “Voor een gezondere leefomgeving is een mobiliteitstransitie nodig naar schoon vervoer dat weinig ruimte inneemt, zoals openbaar vervoer. Dat vraagt om een forse investering om het OV-netwerk te verbeteren en uit te breiden.”

Het is de verwachting dat de nieuwe metroverbinding per dag zo’n 50.000 reizigers zal gaan vervoeren. Een verdubbeling van het aantal reizigers dat gebruikmaakt van tram 22 naar Utrecht Science Park en de lijn naar Nieuwegein/IJsselstein samen. Utrecht heeft de ambitie om op dit traject elke twee tot drie minuten trams te laten rijden, wat uitkomst op 20 tot 24 trams per uur. Doordat de lijn ondergronds loopt tussen P+R Westraven en Utrecht Centraal wordt de lijn zo efficiënt mogelijk ingepast en blijft de reistijd beperkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

2 reacties op “Utrecht wil nieuwe metroverbinding vanwege woningbouwopgave”

Pat Rick|08.11.21|13:12

Bij Veilinghaven en nu Defensieterrein koos men niet voor hoogbouw. Terwijl men dat wel had moeten doen, wil men de bouwopgave serieus nemen. Men zou beter de Jaarbeurs kunnen herontwikkelen, met hoogbouw boven op de parkeerterreinen en hallen. Geldt ook voor oudere wijken her en der in Utrecht

Met wil een metrolijn naar de Uithof. Dit zorgt voor onmiddellijke kapitaalvernietiging van bijna een half miljard, uitgegeven aan de Uithoflijn. Idem voor de upgrade voor de tramlijn naar Nieuwegein.

Pat Rick|05.11.21|17:42

Wat Utrecht moet doen is huidige infra beter benutten en binnenstedelijk verdichten, ipv alles volbouwen tot Woerden/Breukelen/Bilthoven. En dan rond de bestaande tramlijnen, waar OV-hubs gepland kunnen worden.
Alles tussen CS en de A2 kan tot 70 meter hoog en dan met energie-opleverende gebouwen ipv wijken zoals Leidsche Rijn, die eigenlijk ook lightrail had moeten krijgen.

Tactiek is duidelijk: veel geld vragen is niet gelukt, dus dan maar nog veel meer geld vragen (zoals voor Uithoflijn.)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Utrecht wil nieuwe metroverbinding vanwege woningbouwopgave - VerkeersNet
Tram 22 Utrecht, Uithoflijn

Utrecht wil nieuwe metroverbinding vanwege woningbouwopgave

Om Utrecht bereikbaar te houden terwijl er tienduizenden nieuwe woningen bijgebouwd moeten worden, heeft de provincie zeker 4 tot 5 miljard euro nodig voor het openbaar vervoer. Het eerste project dat met dit geld van de grond kan komen is de Merwedelijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum. “We redden het niet meer met bussen”, aldus mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk.

Het zou de eerste nieuwe metrotramlijn of lightrailverbinding van Utrecht worden; eentje die grotendeels ondergrond moet gaan lopen. De regio doet nog onderzoek naar de precieze route en haltes. In ieder geval moet deze lijn bij Utrecht Centraal eventueel kunnen aansluiten op een toekomstige metro door de binnenstad. Volgens de provincie en de gemeente levert dit een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Doordat het OV onder de grond rijdt, biedt dit boven de grond ruimte aan voetgangers en fietsers.

Geld voor de mobiliteitstransitie

In de regio Utrecht is de behoefte aan nieuwe woningen erg groot. Volgens Van Hooijdonk kan op die manier een grote bijdrage worden geleverd aan het oplossen van het landelijke woningtekort. “Maar dan is er wel steun van het Rijk nodig om deze woningen bereikbaar te maken. De regio kan dit niet volledig zelf financieren. De urgentie is hoog; we willen zo snel mogelijk beginnen. De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn.”

Daarbij houdt de ambitie van Utrecht niet op bij deze lightrailverbinding. Op het wensenlijstje staan verder de nieuwe Waterlinielijn, een te realiseren combistation Lunetten-Koningsweg en een verbetering van de binnenstadsas. De Waterlinielijn moet gaan lopen van Westraven via Lunetten-Koningsweg naar Utrecht Science Park en Zeist. Daarnaast zijn het versnellen van de buslijnen tussen P+R Westraven en Utrecht Science Park en het vergroten van het aantal ritten belangrijke stappen in de OV-schaalsprong en wordt onderzoek gedaan naar de Papendorplijn als vertakking van de huidige tramlijn naar Nieuwegein en IJsselstein.

Bereikbaarheid

Volgens gedeputeerde Arne Schaddelee uit Utrecht is de Merwedelijn essentieel om nieuw te ontwikkelen gebieden op een duurzame manier bereikbaar te houden. “Bereikbaarheid per openbaar vervoer is niet alleen essentieel voor de toekomst van de stad, maar juist ook voor de hele regio”, zegt hij. De gedeputeerde vervolgt dat er veel meer OV nodig is in de metropoolregio Utrecht. “Voor een gezondere leefomgeving is een mobiliteitstransitie nodig naar schoon vervoer dat weinig ruimte inneemt, zoals openbaar vervoer. Dat vraagt om een forse investering om het OV-netwerk te verbeteren en uit te breiden.”

Het is de verwachting dat de nieuwe metroverbinding per dag zo’n 50.000 reizigers zal gaan vervoeren. Een verdubbeling van het aantal reizigers dat gebruikmaakt van tram 22 naar Utrecht Science Park en de lijn naar Nieuwegein/IJsselstein samen. Utrecht heeft de ambitie om op dit traject elke twee tot drie minuten trams te laten rijden, wat uitkomst op 20 tot 24 trams per uur. Doordat de lijn ondergronds loopt tussen P+R Westraven en Utrecht Centraal wordt de lijn zo efficiënt mogelijk ingepast en blijft de reistijd beperkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

2 reacties op “Utrecht wil nieuwe metroverbinding vanwege woningbouwopgave”

Pat Rick|08.11.21|13:12

Bij Veilinghaven en nu Defensieterrein koos men niet voor hoogbouw. Terwijl men dat wel had moeten doen, wil men de bouwopgave serieus nemen. Men zou beter de Jaarbeurs kunnen herontwikkelen, met hoogbouw boven op de parkeerterreinen en hallen. Geldt ook voor oudere wijken her en der in Utrecht

Met wil een metrolijn naar de Uithof. Dit zorgt voor onmiddellijke kapitaalvernietiging van bijna een half miljard, uitgegeven aan de Uithoflijn. Idem voor de upgrade voor de tramlijn naar Nieuwegein.

Pat Rick|05.11.21|17:42

Wat Utrecht moet doen is huidige infra beter benutten en binnenstedelijk verdichten, ipv alles volbouwen tot Woerden/Breukelen/Bilthoven. En dan rond de bestaande tramlijnen, waar OV-hubs gepland kunnen worden.
Alles tussen CS en de A2 kan tot 70 meter hoog en dan met energie-opleverende gebouwen ipv wijken zoals Leidsche Rijn, die eigenlijk ook lightrail had moeten krijgen.

Tactiek is duidelijk: veel geld vragen is niet gelukt, dus dan maar nog veel meer geld vragen (zoals voor Uithoflijn.)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.