Stadsvervoerders bezorgd over 30 kilometer per uur

Door verlaging van de maximumsnelheid op wegen in de stad wordt het openbaar vervoer minder snel en dus minder aantrekkelijk. Stadsvervoerders GVB, RET en HTM waarschuwen voor “verstrekkende gevolgen” in reactie op een brandbrief die de vier grote steden afgelopen week naar de Tweede Kamer stuurden.

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht riepen in deze brief op om de maximumsnelheid op bijna alle wegen in de stad zo snel mogelijk terug te brengen naar 30 kilometer per uur. Op dit moment geldt deze maximumsnelheid op bijna de helft van de stadswegen. Met de snelheidsverlaging willen de steden het aantal dodelijke verkeersslachtoffers terugdringen, omdat 80 procent op wegen valt waar 50 kilometer per uur mag worden gereden.

De stadsvervoerders zijn uiteraard niet tegen maatregelen die ten goede komen aan de verkeersveiligheid. “Tegelijkertijd staan ze soms op gespannen voet met de ambitie om het OV in de stad verder te verbeteren, wat hard nodig is om de verdichtende grote steden in de toekomst leefbaar te houden”, schrijven ze in een verklaring. “Bij die verbetering hoort juist het versnellen van het OV.”

Gerichte maatregelen

De gevolgen zijn volgens GVB, RET en HTM dus fors. Volgens de vervoerders wordt het OV er allereerst minder aantrekkelijk door. Hoewel de groei van het OV-gebruik in de stad desondanks blijft door bevolkingsgroei, zou de modal shift wel worden afgeremd. Bovendien vrezen zij inkomsten mis te lopen, terwijl de maatregel de kosten juist doen stijgen.

De gemeenten en het Rijk worden daarom opgeroepen om in hun plannen niet voorbij te gaan aan de brede consensus om het stedelijke OV te versnellen. Met dat in het achterhoofd zouden gerichte maatregelen moeten worden genomen, zoals het creëren van voorrangssituaties, vrije banen en het tegengaan van dubbel parkeren waarbij de baan versperd wordt. Waar de verkeersveiligheid het toelaat, vragen de vervoerders om het OV uit te zonderen van de 30 kilometer per uur. En blijkt dat onoverkomelijk, dan zou moeten worden nagedacht over verzachtende maatregelen en financiële compensatie.

Ook positieve effecten

De discussie over de gevolgen van een snelheidsverlaging voor het OV zijn niet nieuw. Uit een onderzoek van Goudappel naar de effecten hiervan in Gouda bleek eerder dat dit tegenstrijdige effecten heeft op het busvervoer. Bussen zullen vanzelfsprekend langzamer moeten rijden, maar dat kan grotendeels worden gecompenseerd door aanpassing van kruispunten en verandering van verkeersstromen. Dat heeft namelijk weer een positief effect op doorstroming.

Daarbij moet worden aangemerkt dat er niet één oplossing bestaat. De mogelijke positieve en negatieve effecten zijn namelijk afhankelijk van de locatie. Het adviesbureau stelde dan ook dat het belangrijk is om de keuze voor snelheidsverlaging samen en integraal te bekijken, waarbij de voordelen voor de stad moeten worden afgewogen tegen de impact voor het OV.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder VerkeersNet.nl.

2 reacties op “Stadsvervoerders bezorgd over 30 kilometer per uur”

Lex Van Rootselaar|09.12.21|15:15

De wegbeheerder kan toch voor eigen rijstroken of rijbanen voor openbaar vervoer een andere maximum-snelheid instellen ?

Cornelius Koelewijn|09.12.21|12:05

Misschien even contact opnemen met Brussel. Hier heeft men geregeld dat ov gewoon 50 kan blijven rijden, zeker als het op eigen baan rijdt.
En volgens mij zijn er meer Europese steden waar dit zo is geregeld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.