Wel of geen rijksfinanciering voor grote OV-projecten?
Foto: beeldbank HTM
Komend voorjaar wordt definitief duidelijk of het Groeifonds zal worden aangewend voor de Brainportlijn in Eindhoven, om de Noord/Zuidlijn door te trekken en om het OV-systeem in de Zuidelijke Randstad onder handen te nemen. In hernieuwde voorstellen is opnieuw de noodzaak voor deze projecten onderschreven en is betoogd dat deze meer opleveren dan dat ze kosten.
Verder lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.
Bent u al abonnee van VerkeersNet?
Het is dubieus dat de rijkste provincie van Nederland geld moet krijgen uit het groeifonds, voor een PHS-project, dat sowieso uitgevoerd ging worden. En daardoor andere armere provincies dus geld ontzegt.
Natuurlijk had het fonds groter moeten zijn, zoals 50 miljard oorspronkelijk aangekondigd. Dan was de selectie ook makkelijker geweest, en hebben de projecten minder te leiden onder onnodig polderen. Men mist de ‘sense of urgency’ op de ministeries, terwijl Nederland vastloopt.