GVB-bussen op Amsterdam Sloterdijk

Stedelijke OV-bedrijven met rijk om tafel over hogere vergoeding

In een periode van ruim tien jaar zijn de Nederlandse overheden minder geld gaan uitgeven aan het OV voor het beheer, onderhoud, exploitatie en uitbreiding, terwijl het aantal reizigers in diezelfde periode fors is gestegen. Daarom willen de OV-bedrijven in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam om tafel met de opdrachtgevers en de nieuwe staatssecretaris. Ze willen duidelijke afspraken over de OV-vergoeding.

Den Haag is van plan om de Brede Doeluitkering (BDU) te verhogen, erkennen de drie stadsvervoerders. “Ook in Den Haag is bekend dat wij als stadsvervoerders steeds minder middelen kregen terwijl we wel hard groeiden – en dat hieraan gezien de OV-ambities van Rijk en regio iets gedaan moet worden”, aldus een woordvoerder namens de drie. Maar om welke bedragen het dan gaat, is nog niet bekend. Juist daarom is dit gesprek nodig.

Hogere uitgaven

Deze week verscheen een rapport van het Kennisinstituut Mobiliteit, waaruit blijkt dat de BDU tussen 2008 en 2021 met 15 procent is gestegen. In 2008 was voor de BDU een bedrag beschikbaar van bijna 2 miljard euro. Na acht jaar was dat in absolute bedragen ongeveer net zoveel. Als dit wordt gecorrigeerd voor de inflatie gaat het echter om 11 procent minder middelen die er beschikbaar was. Voor de twee vervoerregio’s – Amsterdam en Rotterdam Den Haag – was de BDU gecorrigeerd voor inflatie in 2021 bijna 15 procent lager dan in 2008.

De laatste jaren zijn de uitgaven aan het OV fors toegenomen, maar dat is grotendeels toe te schrijven aan de beschikbaarheidsvergoeding die vervoerders ontvangen vanwege de coronapandemie. Deze steun loopt echter later af op september 2022. Ook daarom willen de vervoerders om tafel met de staatssecretaris en met de opdrachtgevers. Zij willen hier helder krijgen op wat voor middelen ze dan kunnen rekenen.

“Hoe eerder we daarover duidelijkheid hebben, hoe beter”, aldus de vervoerders. “Het opstellen van een dienstregeling en het plannen van alle inzet (menskracht, voertuigen, onderhoud) die daarbij komt kijken, vraagt tijd. Duidelijke afspraken zijn niet alleen nodig voor de continuïteit van GVB, RET en HTM na september, maar ook voor de komende jaren.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stedelijke OV-bedrijven met rijk om tafel over hogere vergoeding - VerkeersNet
GVB-bussen op Amsterdam Sloterdijk

Stedelijke OV-bedrijven met rijk om tafel over hogere vergoeding

In een periode van ruim tien jaar zijn de Nederlandse overheden minder geld gaan uitgeven aan het OV voor het beheer, onderhoud, exploitatie en uitbreiding, terwijl het aantal reizigers in diezelfde periode fors is gestegen. Daarom willen de OV-bedrijven in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam om tafel met de opdrachtgevers en de nieuwe staatssecretaris. Ze willen duidelijke afspraken over de OV-vergoeding.

Den Haag is van plan om de Brede Doeluitkering (BDU) te verhogen, erkennen de drie stadsvervoerders. “Ook in Den Haag is bekend dat wij als stadsvervoerders steeds minder middelen kregen terwijl we wel hard groeiden – en dat hieraan gezien de OV-ambities van Rijk en regio iets gedaan moet worden”, aldus een woordvoerder namens de drie. Maar om welke bedragen het dan gaat, is nog niet bekend. Juist daarom is dit gesprek nodig.

Hogere uitgaven

Deze week verscheen een rapport van het Kennisinstituut Mobiliteit, waaruit blijkt dat de BDU tussen 2008 en 2021 met 15 procent is gestegen. In 2008 was voor de BDU een bedrag beschikbaar van bijna 2 miljard euro. Na acht jaar was dat in absolute bedragen ongeveer net zoveel. Als dit wordt gecorrigeerd voor de inflatie gaat het echter om 11 procent minder middelen die er beschikbaar was. Voor de twee vervoerregio’s – Amsterdam en Rotterdam Den Haag – was de BDU gecorrigeerd voor inflatie in 2021 bijna 15 procent lager dan in 2008.

De laatste jaren zijn de uitgaven aan het OV fors toegenomen, maar dat is grotendeels toe te schrijven aan de beschikbaarheidsvergoeding die vervoerders ontvangen vanwege de coronapandemie. Deze steun loopt echter later af op september 2022. Ook daarom willen de vervoerders om tafel met de staatssecretaris en met de opdrachtgevers. Zij willen hier helder krijgen op wat voor middelen ze dan kunnen rekenen.

“Hoe eerder we daarover duidelijkheid hebben, hoe beter”, aldus de vervoerders. “Het opstellen van een dienstregeling en het plannen van alle inzet (menskracht, voertuigen, onderhoud) die daarbij komt kijken, vraagt tijd. Duidelijke afspraken zijn niet alleen nodig voor de continuïteit van GVB, RET en HTM na september, maar ook voor de komende jaren.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.