Forens bij bus op High Tech Campus (bron: Brainport Bereikbaar)

Snelle bus moet OV aantrekkelijker maken voor professional

Bron: Brainport Bereikbaar

Hoe krijg je de zakelijke reiziger in de bus in plaats van in de auto? Dit wordt in de regio Eindhoven beproefd met bussen die werknemers op een snelle, duurzame en comfortabele manier vanuit de regio naar grotere bedrijventerreinen in en rond Eindhoven brengen. De eerste proefritten met de ‘Business Lines’ zijn inmiddels gemaakt. 

Het gaat hier om een proef van Brainport Bereikbaar. De organisatie wil met toekomstige gebruikers bekijken wat hen over de streep trekt om hun auto te laten staan. Momenteel kunnen alleen medewerkers van ASML in de Business Lines stappen, maar de bedrijven Philips en VDL en het Máxima Medisch Centrum hebben al toegezegd om bij toekomstige proefritten mee te willen draaien.

Snelheid niet per se belangrijkste factor

“Door samen met reizigers te testen en in gesprek te gaan ontdekken we wat echt belangrijk voor hen is”, legt Ariane Moussault uit, projectleider Collectief Vervoer bij Brainport Bereikbaar. “Welke haltes zijn bijvoorbeeld ideaal? En hoeveel haltes? Is wifi aan boord nodig en hoe luxe moeten de bussen verder zijn? Ook de prijs en integratie met andere reisapps voor openbaar vervoer en deelvervoer zijn nog onderwerp van gesprek. Dat levert soms inzichten op die we vanaf papier niet zo bedacht hadden. Snelheid is bijvoorbeeld zeker niet voor iedereen de belangrijkste factor.”

Het is de bedoeling om vanuit de regio op meerdere routes snelle bussen te laten rijden naar Eindhovense bedrijventerreinen, vooral op routes waarvoor nu nog geen directe verbinding met het openbaar vervoer bestaat. Er moeten dan ook grootschalige pilots volgen met bussen die vanuit Den Bosch, Weert, Uden-Veghel en Best naar Eindhoven rijden.

Om te bepalen welke routes kansrijk zijn, is geanonimiseerde informatie over de postcodes van werknemers van de Eindhovense bedrijven geanalyseerd. De Breda University of Applied Sciences heeft daarbij geholpen. Hierdoor is in beeld gebracht welke medewerkers niet met de fiets of het bestaande openbaar vervoer naar hun werk kunnen, of daar meer dan twee keer langer over doen dan met de auto. Voor die doelgroep kijkt Brainport Bereikbaar of er voldoende potentieel is om een nieuwe, collectieve vorm van vervoer te ontwikkelen.

File voorbijrijden

Om dit vervoersmiddel extra aantrekkelijk te maken, mogen de bussen op bepaalde plekken straks over de vluchtstrook. Een plek waar het mogelijk wordt is vanaf begin 2023 op de A50 tussen Uden en Eindhoven. Op een drukke weg in Veldhoven kan deze bus op de busbaan en zullen passagiers dus eveneens de file voorbijrijden.

Moussault: “Als je straks in de bus voorbij de file sjeest, dan word je als busreiziger natuurlijk helemaal beloond. En dat mag best, want hoe meer mensen de eigen auto laten staan, hoe beter het is voor het klimaat en de bereikbaarheid”. Daarnaast wijst hij erop dat gebruikers waarschijnlijk tijd besparen die ze anders kwijt zijn aan het zoeken naar een parkeerplek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

3 reacties op “Snelle bus moet OV aantrekkelijker maken voor professional”

Cornelius Koelewijn|24.03.22|10:36

Denk niet dat dit iets wordt. De bus wordt nu eenmaal gezien als een minderwaardig vervoermiddel voor geitenwollen sokken en losers die geen eigen auto hebben.
En zelfs geitenwollen sokken gaan niet met de bus: die hebben een bakfiets.

Pat Rick|21.03.22|11:28

Snelle bus/HOV/BRT kan een oplossing zijn in sommige gevallen en als backbone steden buiten de westelijke randstad. Binnen de westelijke randstad is metro de backbone en kan snelle bus een goede feeder daarvoor zijn, maar geen vervanger (want sub-standaard, te langzaam, te weinig capaciteit). Daarom is het goed om de N/Z-lijn door te trekken naar Hoofddorp, waar al een vorm van HOV-netwerk is.

Ana Talaberg|21.03.22|01:50

ss

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.