Snelle bus moet OV aantrekkelijker maken voor professional
Bron: Brainport Bereikbaar
Hoe krijg je de zakelijke reiziger in de bus in plaats van in de auto? Dit wordt in de regio Eindhoven beproefd met bussen die werknemers op een snelle, duurzame en comfortabele manier vanuit de regio naar grotere bedrijventerreinen in en rond Eindhoven brengen. De eerste proefritten met de ‘Business Lines’ zijn inmiddels gemaakt.
Verder lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.
Bent u al abonnee van VerkeersNet?
Denk niet dat dit iets wordt. De bus wordt nu eenmaal gezien als een minderwaardig vervoermiddel voor geitenwollen sokken en losers die geen eigen auto hebben.
En zelfs geitenwollen sokken gaan niet met de bus: die hebben een bakfiets.
Snelle bus/HOV/BRT kan een oplossing zijn in sommige gevallen en als backbone steden buiten de westelijke randstad. Binnen de westelijke randstad is metro de backbone en kan snelle bus een goede feeder daarvoor zijn, maar geen vervanger (want sub-standaard, te langzaam, te weinig capaciteit). Daarom is het goed om de N/Z-lijn door te trekken naar Hoofddorp, waar al een vorm van HOV-netwerk is.
ss