
Nieuwe Intercity dubbeldekker: meer comfort voor de zakelijke reiziger
De nieuwe Intercity wordt door de NS gebracht als de zuinigste dubbeldekker. De lange-afstandtreinreiziger zal vooral het extra comfort weten te waarderen met meer lounge achtige zitplaatsen en draadloos internet. De nieuwe Intercity bestaat uit twee zones. Onder is er ruimte om te ontmoeten en voor gezelligheid. Boven kan men in alle stilte lezen, werken of rusten.
De nieuwe intercity betreft een compleet gemoderniseerde versie van de dubbeldeks stoptreinen die in de jaren ‘90 door NS zijn aangeschaft. De trein wordt gekenmerkt door een nieuwe indeling die is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Het is verder de zuinigste dubbeldekker op het spoor en bijna vier keer zo zuinig per reizigerskilometer dan de auto, aldus de NS.
De nieuwe Intercity is ingericht op basis van uitgebreid klantenonderzoek. Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich door de tweezits bankjes en bijvoorbeeld een zakelijker inrichting meer om in te werken en lezen. Hier zijn ook duidelijk herkenbare stiltezones aanwezig waar geldt ‘stil is stil’ voor maximale rust. De benedenverdieping is informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een nieuwe meer lounge achtige zitplaats op elke benedenverdieping. Alle treinen zijn verder voorzien van: het modernste meubilair en verlichting, schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloos internet en een rolstoeltoegankelijk toilet. Er is gebruik gemaakt van duurzame materialen en de nieuwste technologie, zoals speciale klimaatbeheersing en design LED-lampen. In de trein is ook moderne kunst aangebracht. Onder de noemer ‘undesirable objects’ laat kunstenaar Onno Poiesz verbannen gebruiksvoorwerpen op een prachtige manier terugkeren in de trein in de vorm van bijvoorbeeld deurduwers.
Tot medio 2013 worden door NedTrain in Haarlem vijftig treinen gerenoveerd. Met deze modernisering is een investering van in totaal €235 mln. gemoeid. Bij de ombouw van de treinen wordt gewerkt volgens de nieuwste principes uit de auto-industrie waarbij de rijtuigen stuk voor stuk worden gestript en gemoderniseerd. Het grootste deel van al het materiaal dat daarbij vrijkomt wordt gerecycled. De nieuwe intercity is gebouwd op het oorspronkelijke door de firma Talbot ontworpen casco en rijdt met een maximale snelheid van 140 km/uur. Het eerste exemplaar van de ‘nieuwe Intercity Dubbeldekker’ gaat vanaf eind februari (buiten de spits) rijden op het traject Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal. Daarna zal deze trein steeds vaker in Nederland te zien zijn.