RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam e.o.
Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam heeft besloten de nieuwe concessie voor het busvervoer in en rond Rotterdam te gunnen aan RET.
De concessie Bus Rotterdam e.o. is een samenvoeging van de concessies Bus Rotterdam c.a. (nu: RET) en Bus Streek Overig (nu: Qbuzz). De stadsregio heeft bij de aanbesteding van de nieuwe concessie voorgeschreven dat de kwaliteit van het openbaar vervoer na aanbesteding ten minste gelijk moet blijven. Na beoordeling van de ingediende offertes blijkt die van RET de beste prijs-kwaliteitverhouding te hebben. Ook Connexxion en Qbuzz hadden een gooi gedaan naar de consessie.
RET biedt een aantal kwalitatieve verbeteringen aan. Vanaf december 2012 wordt de reisinformatie in de bussen verbeterd: op de displays worden de werkelijke aankomsttijden van de eerstvolgende vijf haltes getoond en verschijnt zo nodig informatie over verstoringen. Zo worden reizigers nog beter geïnformeerd. Ook zorgt RET voor wifi in alle bussen, zodat reizigers gratis gebruik kunnen maken van internet. Door verschillende brandstofbesparende maatregelen en andere acties zorgt RET voor een vermindering van de CO2-uitstoot met ca. 9 procent. De stadsregio betaalt vanaf december 2012 voor het busvervoer in de concessie Bus Rotterdam e.o., inclusief de bijbehorende sociale veiligheidstaken, een jaarlijkse exploitatiebijdrage van ruim 28 miljoen euro. Momenteel is dit 45 miljoen euro.
De nieuwe concessie biedt de stadsregio meer mogelijkheden om de concessiehouder aan te sturen. De stadsregio krijgt meer managementinformatie en kan daardoor eerder adequaat ingrijpen als de concessiehouder onvoldoende presteert. Daarmee kan de stadsregio haar taak als goed opdrachtgever voor het openbaar vervoer beter uitvoeren.Tegen het nu genomen gunningsbesluit is nog bezwaar en beroep mogelijk.