Gemak gaat boven prijs
Met de invoering van de OV-chipkaart is ‘saldoreizen’ de maat der dingen geworden. Een aanzienlijke groep reizigers maakt nog gebruik van het sterabonnement dat binnenkort uit het assortiment zal verdwijnen. Meer dan de helft van deze reizigers koopt een sterabonnement vanwege gemak en niet vanwege de gunstige prijs.
Dat zegt Panteia/NEA op basis van een OV-panel enquête. Onder gemak wordt niet alleen gebruiksgemak verstaan, maar ook bijvoorbeeld zekerheid over het periodieke bedrag en de geldigheid per gebied in plaats van per concessie. Voor een deel van de reizigers betekent dit dat er ten opzichte van reizen op saldo méér wordt betaald. Dit levert ‘overwaarde’ op voor de opbrengstverantwoordelijke decentrale overheid (DO) en vervoerder. Reizigers ervaren gemak, de opbrengstverantwoordelijke partij realiseert een beter resultaat en de DO voorziet in een reizigersbehoefte; alle partijen blij, zegt Natalie in ’t Veld, onderzoekster bij Panteia.
Het bureau pleit dan ook voor de ontwikkeling van dergelijke gemaksproducten voor op de OV-chipkaart, gesegmenteerd naar verschillende gebruikersgroepen met hun eigen wensen ten aanzien van gemak. Om dergelijke gemaksproducten te ontwikkelen, is samenwerking tussen partijen (DO’s onderling, DO en vervoerder, DO/vervoerder en reizigers etcetera) vereist. Zaken als het delen van concurrentiegevoelige informatie, het vastleggen van afspraken en de belemmering van de eigen bewegingsvrijheid kunnen daarbij in de weg staan. Door een onafhankelijke derde partij in te zetten voor regie en verdeling van kosten/opbrengsten, wordt ervoor gezorgd dat de betrokkenen allen een gelijkwaardige rol hebben in het proces, aldus in ’t Veld.