Nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, 9 nieuwe stations en groei treinverkeer in 2013

Reizigers en vervoerders zullen veel veranderingen merken in de dienstregeling 2013. Dit zegt Prorail op basis van de capaciteitsverdeling 2013 van de spoorbeheerder. 35 vervoerders zullen 3,3 miljoen treinritten uitvoeren, een stijging van 100.000 treinritten ten opzichte van 2012. De Hanzelijn, de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, komt in dienst en er worden negen nieuwe stations in de dienstregeling opgenomen.

Arriva neemt vijf lijnen over in het oosten van het land en er zijn ingrijpende werkzaamheden aan de sporen bij de stations van onder andere Utrecht en Den Bosch. ProRail heeft samen met NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia, DB Schenker en de andere vervoerders overeenstemming bereikt over de verdeling van de capaciteit op het spoor. De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 9 december 2012.

Ieder jaar wordt de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. De puzzel was dit jaar groter dan in andere jaren door de vele dienstregelingswensen die de vervoerders bij de spoorbeheerder hebben ingediend, aldus Prorail. Ook heeft de komst van de Hanzelijn veel effect gehad op het samenstellen van de dienstregeling. Zo’n dertig procent van de treinen krijgt in de nieuwe dienstregeling een aangepaste vertrektijd.

Na bijna zes jaar is de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle gereed. Met ingang van 9 december wordt de nieuwe spoorlijn opgenomen in de dienstregeling van NS. De snelste verbinding van Noord-Nederland naar Amsterdam en Schiphol loopt dan via Lelystad en niet meer via Amersfoort en Utrecht. De reistijd zal circa tien minuten sneller zijn dan nu het geval is.

In de dienstregeling 2013 worden 9 nieuwe stations toegevoegd aan het Nederlandse spoorwegnet. Groningen Europapark, Almere Poort, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Utrecht Leidsche Rijn (medio 2013), Hoevelaken en Maastricht Noord (medio 2013) zijn door ProRail gebouwd. Daarnaast worden er twee nieuwe stations, Dronten en Kampen Zuid, opgeleverd aan de Hanzelijn.

Ook bij de reizigersvervoerders is een aantal wijzigingen. Arriva neemt drie spoorlijnen in de Achterhoek over van Syntus (Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel). Daarnaast gaat Arriva rijden op twee trajecten (Apeldoorn-Zutphen en Zwolle-Emmen) die voorheen door NS werden geëxploiteerd. In de spits zal op dit traject tot Coevorden de frequentie worden verhoogd tot vier keer per uur. Hermes/Connexxion (onder de naam BRENG) is de nieuwe vervoerder op het traject Arnhem-Doetinchem en zal op dit traject samen met Arriva rijden. NS verhoogt per 9 december de frequentie op de lijnen Zwolle-Groningen, Zwolle-Leeuwarden, Deventer-Hengelo en Eindhoven-Sittard. Medio 2013 gaan ook meer treinen rijden tussen Woerden en Utrecht.

Het goederenvervoer zal het komende jaar stabiliseren. Het aantal treinritten dat is aangevraagd door de verschillende goederenvervoerders is vergelijkbaar met 2012. Goederentreinen rijden met ingang van de nieuwe dienstregeling op een aantal trajecten 95 km per uur in plaats van 85 kilometer per uur. Door de verhoging van de snelheid ontstaat er meer capaciteit waardoor er meer treinen kunnen rijden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.