Toch liever een tram

Reizigers prefereren een tram boven een bus. Als een verrassing komen het resultaat van een onderzoek van de TU Delft niet. Opvallend is wel dat automobilisten net zo lief met de bus gaan.

Om meer te weten te komen over de voorkeur van reizigers voor een bus- of tramverbinding, werd met een aantal inwoners in grote steden in Nederland een keuze-experiment uitgevoerd waarbij werden gerekruteerd in steden met tram en steden zonder tram. Ze kregen de keus uit een identieke reis per tram of per bus.
Daarbij bleek dat mensen die aangeven voornamelijk met de fiets en de tram te reizen een duidelijke voorkeur voor de tram hebben. Daartegenover staan de reizigers met de auto en de bus. Die hebben namelijk een voorkeur voor de bus.
Verder hebben mensen die het ov cq. de tram goed kennen een voorkeur voor dat vervoermiddel. Een reiziger die wekelijks gebruik maakt van het openbaar vervoer heeft de grootste voorkeur voor de tram. Iemand die bijna nooit (tot 3 keer per jaar) gebruik maakt van het openbaar vervoer, heeft een voorkeur voor de bus. En in de drie grote tramsteden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bestaat een voorkeur voor de tram, terwijl er in steden zonder tram een preferentie voor de bus bestaat.
De modelresultaten zijn in een verkeersmodel geïmplementeerd en toegepast voor een lijn in Utrecht. Daaruit komt een verwachte reizigersgroei van 4,3% bij vervanging van een buslijn door een tramlijn.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.