Zeeland kiest voor één concessie

Op dit moment is sprake van drie verschillende concessiegebieden in de provincie Zeeland. In de toekomst wordt heel Zeeland ondergebracht in één concessie.

Voor 1 januari 2015 moet Provincie Zeeland het openbaar busvervoer in heel Zeeland opnieuw aanbesteden. In 2012 heeft Provincie Zeeland daarom samen met gemeenten, belangenorganisaties, bedrijfsleven en de toeristische sector nagedacht over de manier waarop de bereikbaarheid per OV vanaf 2015 wordt georganiseerd. De visie die hiervoor is opgesteld staat in de ‘Start- en Kadernota Openbaar Vervoer’.

Op dit moment is sprake van drie verschillende concessiegebieden. De kadernota gaat uit van één concessie voor heel Zeeland. Voordeel daarvan is dat het totale gebied door één vervoersbedrijf wordt bediend, aldus de provincie. Gelet op de geringe hoeveelheid reizigers in sommige buslijnen en de huidige provinciale budgetten voor openbaar vervoer, is de insteek voor de nieuwe OV-concessie een robuust kernnet aangevuld met spitslijnen en scholierenlijnen. Tegelijk kunnen minder goed gebruikte buslijnen komen te vervallen of kunnen frequenties wijzigen. Om er toch voor te zorgen dat de bereikbaarheid voor de Zeeuwse inwoners wordt gegarandeerd, is er in 2012 nagedacht over een alternatief aanbod op de plaatsen waar geen lijnbussen meer komen. Dit alternatief vervoer in de vorm van de Regiotaxi wordt uitgevoerd door de Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland. Daartoe gaan de Zeeuwse gemeenten en Provincie Zeeland samenwerken. Deze samenwerking wordt in 2013 verder uitgewerkt en financieel onderbouwd.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Zeeland kiest voor één concessie - VerkeersNet

Zeeland kiest voor één concessie

Op dit moment is sprake van drie verschillende concessiegebieden in de provincie Zeeland. In de toekomst wordt heel Zeeland ondergebracht in één concessie.

Voor 1 januari 2015 moet Provincie Zeeland het openbaar busvervoer in heel Zeeland opnieuw aanbesteden. In 2012 heeft Provincie Zeeland daarom samen met gemeenten, belangenorganisaties, bedrijfsleven en de toeristische sector nagedacht over de manier waarop de bereikbaarheid per OV vanaf 2015 wordt georganiseerd. De visie die hiervoor is opgesteld staat in de ‘Start- en Kadernota Openbaar Vervoer’.

Op dit moment is sprake van drie verschillende concessiegebieden. De kadernota gaat uit van één concessie voor heel Zeeland. Voordeel daarvan is dat het totale gebied door één vervoersbedrijf wordt bediend, aldus de provincie. Gelet op de geringe hoeveelheid reizigers in sommige buslijnen en de huidige provinciale budgetten voor openbaar vervoer, is de insteek voor de nieuwe OV-concessie een robuust kernnet aangevuld met spitslijnen en scholierenlijnen. Tegelijk kunnen minder goed gebruikte buslijnen komen te vervallen of kunnen frequenties wijzigen. Om er toch voor te zorgen dat de bereikbaarheid voor de Zeeuwse inwoners wordt gegarandeerd, is er in 2012 nagedacht over een alternatief aanbod op de plaatsen waar geen lijnbussen meer komen. Dit alternatief vervoer in de vorm van de Regiotaxi wordt uitgevoerd door de Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland. Daartoe gaan de Zeeuwse gemeenten en Provincie Zeeland samenwerken. Deze samenwerking wordt in 2013 verder uitgewerkt en financieel onderbouwd.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.