Stads- en streekvervoer beter gewaardeerd

tramOv-reizigers zijn in 2012 meer tevreden over hun bus, tram, metro, regionale trein en boot. Gemiddeld gaven zij het openbaar vervoer het rapportcijfer 7,4. In 2011 was dat nog een 7,2. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2012 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).

Het openbaar vervoer in de grote steden zit duidelijk in de lift. Zo is het busvervoer van GVB in Amsterdam de grootste stijger: van een 6,9 in 2011 naar een 7,5 in 2012. En ook het busvervoer in Utrecht (GVU) en Den Haag (HTM) en de metrodiensten in Rotterdam en Amsterdam scoren beter. Het beste stadsvervoer wordt echter geleverd in een middelgrote stad, in Apeldoorn. Reizigers waardeerden de diensten van Syntus in deze stad met een 7,7.
Nieuwkomer EBS in Waterland heeft meteen al een goede waardering van de reizigers gekregen, een 7,6. Maar het beste streekvervoer wordt geboden in de buurconcessie Zaanstreek van Connexxion (7,7). Ook zeer goede scores haalden streekvervoer Almere en Duin- en Bollenstreek Leiden Midden-Holland.
NS speelt in de 2012-meting van de in opdracht van provincies en stadsregio’s rijdende treindiensten een opvallende rol. NS is in 2012 verantwoordelijk voor de best en voor de slechtst gewaardeerde treindienst. Zwolle – Kampen scoort 7,7, Zwolle – Emmen 6,3.
Ondanks incidenten blijft de waardering voor de sociale veiligheid door reizigers op een hoog niveau. De algemene score op sociale veiligheid steeg met eentiende tot een 7,6. De sociale veiligheid op de instaphalte bleef staan op een 7,7 en de sociale veiligheid tijdens de rit bleef 7,9.
Het onderzoek OV-Klantenbarometer is een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het regionaal openbaar vervoer. Het wordt jaarlijks in de periode eind oktober tot begin december gehouden onder reizigers in bus, tram, metro, regionale trein en boot.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.