Intercitystops in Rotterdam en Schiedam leiden tot meer metroreizigers

metro_rotterdamHet gebruik van de metro is in de stadsregio Rotterdam fors gegroeid. Het aantal instappers is over het gehele jaar met 7,5% toegenomen. Op een gemiddelde werkdag (in november) stapten ca. 300.000 mensen in de metro.
De reizigersgroei is voor een flink deel veroorzaakt doordat er sinds eind 2011 meer intercitytreinen stoppen op de stations Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum. Daardoor is het drukker op de oost-westlijn tussen Capelsebrug en Schiedam. Station Blaak kan in de toekomst nog belangrijker worden. Het recente rapport van het OV-Bureau Randstad, Kiezen voor Kwaliteit, adviseert om van Blaak een volwaardig intercitystation te maken. Nu stoppen sommige intercity’s er niet. Wanneer dat wel gebeurt, kunnen in de spits 2.500 à 3.000 mensen tussen de 4 en 15 minuten sneller op hun bestemming komen. Een ander deel van de groei van het openbaar vervoer in de stadsregio komt door het steeds populairder worden van metrolijn E, de RandstadRail tussen Den Haag Centraal en Rotterdam-Zuid.

Het gebruik van de tram lag in 2012 een paar procent lager dan het jaar daarvoor. Het aantal instappers daalde met 3,7%. Op een gemiddelde werkdag bedroeg dit iets minder dan 145.000. Een belangrijke verklaring voor de achteruitgang is de omleiding van lijn 7 wegens de werkzaamheden aan de Oudedijk. Daarnaast heeft lijn 25 reizigers verloren, onder andere aan metrolijn E die vanuit Schiebroek ook rechtstreeks naar het stadscentrum rijdt.

Het aantal instappers in de RET-stadsbussen daalde met 9 procent. Dit heeft te maken met de bezuinigingen die eind 2011 in het busnet zijn doorgevoerd. Qbuzz, dat tot eind 2012 het busvervoer uitvoerde in een aantal gemeenten rondom Rotterdam, meldde niettemin (rekening houdend met de einddatum van de concessie, 8 december 2012)  een lichte stijging van 1,1% van het aantal instappers. Connexxion, dat het busvervoer verzorgt op Voorne-Putten, zag het aantal instappers met 0,7% dalen.

De NS, die voor de stadsregio de Hoekse Lijn exploiteert, rapporteerde een groei van 6% aan instappers. Het Havenbedrijf meldde een groei van 1% op de bootverbinding naar Heijplaat, de Aquabus. De Fast Ferry (Hoek van Holland – Maasvlakte)  had daarentegen te maken met een forse daling van 16,5% van het aantal instappers. Dat had te maken met het uitvallen van deze veerdienst gedurende enkele weken, waardoor er een kleiner vervangend schip ingezet moest worden, en met een uitgedunde dienstregeling.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.