Gratis parkeren geen lokkertje

kuiperpleinGratis parkeren op woensdagmidag heeft in Ede niet structureel geleidt tot het aantrekken van extra bezoekers naar het centrum van Ede.

In samenwerking met Q-Park en Sichting Binnenstadsmanagement is eind vorig jaar geëxperimenteerd met de invoering van gratis parkeren op enkele gemeentelijke – achteraf -betaald parkeerterreinen. Het experiment had plaats op een aantal woensdagen in november en december.

Aanleiding voor het experiment vormde de wens van de SBE om in het kader van het programma Economie het winkelen in het centrum van Ede aantrekkelijker te maken en eventueel extra bezoekers aan te trekken door het aanbieden van gratis parkeren in combinatie met centrumactiviteiten.

Uit de evaluatie van het experiment blijkt dat het gratis parkeren op genoemde woensdagmiddagen niet heeft geleidt tot het aantrekken van extra bezoekers naar het centrum van Ede. Hierbij zijn het aantal gebruikers van de gemeentelijke parkeerterreinen en de particuliere garages afgezet tegen het gebruik van de terreinen en garages op vergelijkbare dagen in 2012.

Deze cijfers ondersteunen de conclusies uit de landelijke parkeeronderzoeken dat gratis parkeren niet leidt tot het aantrekken van extra centrumbezoekers, zo stelt de gemeente Ede. ‘Het parkeren is geen attractiefactor. Bezoekers komen niet naar het centrum om te parkeren, maar om te winkelen.’

Parkeren kan wel als weerstandsfactor dienen, aldus Ede. ‘Deze weerstand is te beperken door het aanbieden van een klantvriendelijke parkeerproduct tegen realtime tarieven (pilot realtime parkeren).’

Om dit te onderzoeken start een pilot in de zomer van 2014. De gemeente, Q-park en SBE gaan dan tussen augustus en oktober op het Bunschoterplein experimenteren met realtime parkeren in combinatie met moderne betaalwijzen en kentekenregistratie. Het gaat dan om een duaal betaalsysteem. Daarbij kan de consument bepalen of hij met muntgeld of met pin betaalt. De gebruiker die met de pin betaalt, rekent per minuut af en de gebruiker die met muntgeld betaalt per 3 minuten. Op deze wijze wordt ook het betalen per pin gestimuleerd. 

De ervaringen uit eerdere pilots wijzen  – volgens adviesbureau Mobycon die de pilot vorm geeft – wel uit dat bij een gelijk uurtarief met kleinere tariefstappen sprake is van een omzetderving van circa 10 tot 20%. De derving kan worden gecompenseerd door een hoger bedrag per kleinste tijdseenheid. Real-time parkeren heeft verder nauwelijks invloed heeft op het parkeergedrag op betreffende locaties (verblijfsduur) en op het parkeergedrag tussen locaties (verplaatsers).

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gratis parkeren geen lokkertje - VerkeersNet

Gratis parkeren geen lokkertje

kuiperpleinGratis parkeren op woensdagmidag heeft in Ede niet structureel geleidt tot het aantrekken van extra bezoekers naar het centrum van Ede.

In samenwerking met Q-Park en Sichting Binnenstadsmanagement is eind vorig jaar geëxperimenteerd met de invoering van gratis parkeren op enkele gemeentelijke – achteraf -betaald parkeerterreinen. Het experiment had plaats op een aantal woensdagen in november en december.

Aanleiding voor het experiment vormde de wens van de SBE om in het kader van het programma Economie het winkelen in het centrum van Ede aantrekkelijker te maken en eventueel extra bezoekers aan te trekken door het aanbieden van gratis parkeren in combinatie met centrumactiviteiten.

Uit de evaluatie van het experiment blijkt dat het gratis parkeren op genoemde woensdagmiddagen niet heeft geleidt tot het aantrekken van extra bezoekers naar het centrum van Ede. Hierbij zijn het aantal gebruikers van de gemeentelijke parkeerterreinen en de particuliere garages afgezet tegen het gebruik van de terreinen en garages op vergelijkbare dagen in 2012.

Deze cijfers ondersteunen de conclusies uit de landelijke parkeeronderzoeken dat gratis parkeren niet leidt tot het aantrekken van extra centrumbezoekers, zo stelt de gemeente Ede. ‘Het parkeren is geen attractiefactor. Bezoekers komen niet naar het centrum om te parkeren, maar om te winkelen.’

Parkeren kan wel als weerstandsfactor dienen, aldus Ede. ‘Deze weerstand is te beperken door het aanbieden van een klantvriendelijke parkeerproduct tegen realtime tarieven (pilot realtime parkeren).’

Om dit te onderzoeken start een pilot in de zomer van 2014. De gemeente, Q-park en SBE gaan dan tussen augustus en oktober op het Bunschoterplein experimenteren met realtime parkeren in combinatie met moderne betaalwijzen en kentekenregistratie. Het gaat dan om een duaal betaalsysteem. Daarbij kan de consument bepalen of hij met muntgeld of met pin betaalt. De gebruiker die met de pin betaalt, rekent per minuut af en de gebruiker die met muntgeld betaalt per 3 minuten. Op deze wijze wordt ook het betalen per pin gestimuleerd. 

De ervaringen uit eerdere pilots wijzen  – volgens adviesbureau Mobycon die de pilot vorm geeft – wel uit dat bij een gelijk uurtarief met kleinere tariefstappen sprake is van een omzetderving van circa 10 tot 20%. De derving kan worden gecompenseerd door een hoger bedrag per kleinste tijdseenheid. Real-time parkeren heeft verder nauwelijks invloed heeft op het parkeergedrag op betreffende locaties (verblijfsduur) en op het parkeergedrag tussen locaties (verplaatsers).

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.