Variabele parkeertarieven verminderen zoekverkeer

parkingEen belangrijk deel van verkeer in binnensteden bestaat uit automobilisten die op zoek zijn naar een parkeerplaats. In San Francisco heeft men er wat op gevonden. Door de hoogte van de parkeertarieven voortdurend aan te passen, blijven er genoeg vrij parkeerplaatsen om het rondcirkelen van automobilisten drastisch te reduceren.

Parkeerdeskundigen hanteren vaak de stelregel dat zo’n 15 tot 20 procent vrije (straat)parkeerplaatsen beschikbaar moeten zijn, wil een automobilist vlot een plek vinden. Meer vrije parkeerplaatsen leidt tot teveel verlies aan inkomsten.

In San Francisco bereikt men dat in bepaalde stadsdelen door de parkeertarieven aan te passen aan de vraag naar parkeerplaatsen. Dat gaat niet real-time, maar ongeveer eens per maand worden wijzigingen doorgevoerd.

De tarieven variëren al naar gelang het tijdstip van de dag en dag van de week. Ze kunnen maximaal met 25 dollarcent worden verhoogd of verlaagd. Het maximumtarief bedraagt 6 dollar. Dat is minder dan in veel parkeergarages, die vaak het dubbele vragen (in Nederland is dat vaak andersom). Op die manier probeert men de bezettingsgraad tussen de 60 en 80 procent te houden.

De tariefregels zijn nu drie jaar van kracht het principe lijkt te werken. Het aantal automobilisten op zoek naar een parkeerplaats is met 50 procent gedaald door de tariefmaatregelen, zo blijkt uit onderzoek van onder meer de universiteit van Californië.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.