OV-reiziger oordeelt positiever over stads- en streekvervoer

streekvervoerHet stads- en streekvervoer is opmerkelijk positiever beoordeeld dan voorgaande jaren. Deze stijging lijkt erop te wijzen dat de verbeteringen in het openbaar vervoer – nieuwe voertuigen, hogere frequenties, betere haltes, lage instap- zich beginnen uit te betalen in een grotere klanttevredenheid.

Eind 2008 is in opdracht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer het jaarlijkse onderzoek naar de mening van reizigers over het openbaar (stads- en streek)vervoer uitgevoerd. Het onderzoek richtte zich op verschillende aspecten van de rit: algemene waardering, zitplaats, netheid, informatie, tarief, frequentie en sociale veiligheid. Waar de OV-klantenbarometer de afgelopen drie jaar gemiddeld op een 7,0 bleef steken, kwam hij dit jaar uit op een 7,2. Met een 8,3 is de winnaar van 2008 de Fast Flying Ferry Velsen-Amsterdam.
Vier van de vijf onderzoeksgebieden die het jaar ervoor waren aanbesteed scoren beter:
· Amstelland Meerlanden gaat met 60% meer aanbod van een 6,7 naar een 7,3;
· De Zuidtangent rijdt nu elke zes minuten en stijgt van een 7,3 naar een 7,5;
· Het stadsvervoer in Leeuwarden stijgt met het Maxx-concept (17 stadslijnen, hogere
frequentie en gemakskaartjes) van een 7,2 naar een 7,5;
· De Fast Flying Ferry Velsen Amsterdam vaart sinds de aanbesteding elk half uur en in de
spits zelfs driemaal per uur, dit levert hen de overwinnende stijging op van een 7,4 naar
een 8,3.
. Alleen het gebied Hoeksche Waard & Goeree bleef gelijk met een 7,1.

Stadsvervoer

Het zwaartepunt van het stads- en streekvervoer ligt in de vier grote steden. Al sinds jaar en dag staat het openbaar vervoer van de vier grote steden in de onderste regionen van de ranking. Het positieve nieuws is dat alle cijfers, de Haagse bus uitgezonderd, hoger liggen in 2008 ten opzichte van 2007. Opvallendste stijger is Amsterdam. De bus, tram en metro van het GVB vertonen een stijgende lijn: de bus gaat van een 6,7 naar een 7,1, de tram van een 6,7 naar een 7,0 en de metro gaat van een 6,6 naar een 7,0. Een ander opvallende, positieve waardering is er voor de RandstadRailtram van Zoetermeer naar Den Haag. Deze lijn, die inmiddels 94.000 reizigers per dag trekt, krijgt een 7,4.

Streekbussen

Reizigers waarderen het streekvervoer op de Wadden en in Salland (7,9 en 7,8) het hoogst. Opmerkelijke verbeteringen in waardering zijn te zien in de drie concessiegebieden van Noord-Holland en in Limburgse concessiegebieden. Ook de concessie Waterland van de stadsregio Amsterdam scoort hoog: dit gebied stijgt van een 7,3 naar een 7,6. Een daling van de klantwaardering is te zien in het streekvervoer van Twente en Almere. De Utrechtse Heuvelrug, het openbaar vervoer in Groningen-Drenthe, de Achterhoek, Noordwest-Utrecht en Zeeuws-Vlaanderen kennen ook een daling.

Regionale treindiensten

Niet alleen is het vervoer op de treindiensten van de provincies en stadsregio’s de afgelopen jaren flink gegroeid (11,5% tussen 2002 en 2006), de klantwaardering liet eenzelfde lijn zien. Dit is niet verwonderlijk gezien de frequentieverhogingen, de vele nieuwe treinen en de gelijkvloerse instap. De regionale treinen Zwolle-Kampen en Dordrecht-Geldermalsen worden het hoogst gewaardeerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.