Fietsparkeeronderzoek met RFID-stickers

rotterdam-fietsonderzoekDeze week hebben onderzoekers in Rotterdam meer dan 15.000 fietsen voorzien van een uitnodiging om hun mening te geven over het stallen in de binnenstad. De uitnodigingen waren voorzien van een RFID-sticker, waarmee het parkeergedrag in beeld kon worden gebracht.

Op de uitnodiging zat namelijk een chip met een uniek nummer. De onderzoekers van Keypoint Consultancy liepen een aantal rondes door het centrum en scanden met een speciaal apparaat de geparkeerde fietsen. Dat gaat sneller dan tellen met de hand, én met de unieke nummers kunnen de onderzoekers ook zien of fietsen op die dag veel door het centrum bewegen, of vooral veel stilstaan.

De aanpak is vergelijkbaar met de van het autoparkeren bekende 6-9-11 methode. Omdat het label aan de fiets wordt gehangen is er geen koppeling mogelijk met de eigenaar van de fiets, waarmee anonimiteit is gewaarborgd. De fietser kan de uitnodiging makkelijk van de fiets halen en in de prullenbak gooien.

Aanleiding is dat de gemeente Rotterdam een nieuwe fietsplan gaat maken. De afgelopen collegeperiode is fors geïnvesteerd in het realiseren van goede fietsinfrastructuur, zoals fietspaden in en om de stad. Het nieuwe fietsplan gaat meer over het stimuleren en faciliteren van fietsen. Daarom wil de gemeente Rotterdam duidelijker zien waar meer parkeerplekken nodig zijn in het centrum en waar het eigenlijk al goed gaat.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Fietsparkeeronderzoek met RFID-stickers - VerkeersNet

Fietsparkeeronderzoek met RFID-stickers

rotterdam-fietsonderzoekDeze week hebben onderzoekers in Rotterdam meer dan 15.000 fietsen voorzien van een uitnodiging om hun mening te geven over het stallen in de binnenstad. De uitnodigingen waren voorzien van een RFID-sticker, waarmee het parkeergedrag in beeld kon worden gebracht.

Op de uitnodiging zat namelijk een chip met een uniek nummer. De onderzoekers van Keypoint Consultancy liepen een aantal rondes door het centrum en scanden met een speciaal apparaat de geparkeerde fietsen. Dat gaat sneller dan tellen met de hand, én met de unieke nummers kunnen de onderzoekers ook zien of fietsen op die dag veel door het centrum bewegen, of vooral veel stilstaan.

De aanpak is vergelijkbaar met de van het autoparkeren bekende 6-9-11 methode. Omdat het label aan de fiets wordt gehangen is er geen koppeling mogelijk met de eigenaar van de fiets, waarmee anonimiteit is gewaarborgd. De fietser kan de uitnodiging makkelijk van de fiets halen en in de prullenbak gooien.

Aanleiding is dat de gemeente Rotterdam een nieuwe fietsplan gaat maken. De afgelopen collegeperiode is fors geïnvesteerd in het realiseren van goede fietsinfrastructuur, zoals fietspaden in en om de stad. Het nieuwe fietsplan gaat meer over het stimuleren en faciliteren van fietsen. Daarom wil de gemeente Rotterdam duidelijker zien waar meer parkeerplekken nodig zijn in het centrum en waar het eigenlijk al goed gaat.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.