Tarief straatparkeren van invloed op gebruik parkeergarage

almere_parkerenEen kleine reductie van het straatparkeertarief heeft een relatief groot effect op het aantal op straat geparkeerde auto’s versus het parkeren in parkeergarages.

Dat stelt Martijn Kobus die aan de VU Amsterdam promoveerde op onderzoek naar het gebruik van publieke voorzieningen. In dat kader ontwikkelde hij een modelaanpak om het effect van parkeerprijzen te schatten op de keuze tussen parkeren in een garage of op straat.

De methodologie is toegepast in Almere in een gebied waarin parkeerplaatsen op straat wijdverspreid zijn, maar het aantal parkeergarages beperkt is. Hierdoor is de gemiddelde loopafstand tot de eindbestemming korter voor straat parkeerplaatsen.

Uit de studie blijkt dat automobilisten bereid zijn voor straatparkeren € 0,37 tot € 0,60 voor een uur extra te betalen, hetgeen neerkomt op een prijselasticiteit van -5,5. Die prijselasticiteit is een stuk lager voor korte parkeerduren.

Dit betekent bijvoorbeeld dat zelfs kleine reducties in het straattarief een relatief groot effect hebben op het aantal op straat geparkeerde auto’s, aldus Kobus.

Omgekeerd is een toeslag voor straatparkeren ‘welvaartsoptimaal’, omdat dit in het bijzonder bestuurders met relatief lange parkeerduren aanspoort om in de verder weg gelegen parkeergarages te parkeren. Dit minimaliseert de totale loopafstand minimaliseert, zo concludeert de promovendus.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.