Sneller wielklem voor buitenlandse parkeerovertreders

wielklemWie als buitenlander zijn parkeerboetes niet betaald, krijgt te maken met een wielklem. Amsterdam gaat daar in het vervolg eerder toe over, als is te verwachten dat een incassoprocedure kansloos is.

In 2014 zijn in Amsterdam 360.000 naheffingsaanslagen opgelegd, waarvan ruim 60.000 op een voertuig met een buitenlands kenteken. Minder dan 2% de voertuigeigenaren betaalde deze naheffingen. Voor de overige naheffingen moet Amsterdam een incassoprocedure starten. Hiervoor zijn de NAW-gegevens van de kentekenhouder nodig. Met landen als België, Engeland en Frankrijk bestaat op dit moment geen landelijke overeenkomst voor het uitwisselen van deze gegevenst. Dit maakt inning in deze landen onmogelijk. Het gaat hier om 66% van de naheffingen op buitenlandse kentekens (ca. 40.000). In sommige gevallen betalen toeristen bewust niet voor parkeren omdat ze weten dat naheffingen in hun land niet geïnd worden. Dergelijke informatie wordt op het internet gedeeld, zo meldt de gemeente.

In de huidige uitvoering zet Amsterdam naast de incassoprocedure de wielklem in om betaling af te dwingen. Een wielklem wordt geplaatst bij voertuigen met vijf of meer niet betaalde naheffingen. Is een incassoprocedure niet mogelijk, dan is de wielklem het enige alternatief. Echter, vaak is het verblijf van een buitenlandse automobilist in de stad te kort om de vijf naheffingen te krijgen. Het college past de uitvoeringsregels daarom zo aan dat, in situaties waarin invordering (vrijwel) onmogelijk is, na twee opgelegde en niet betaalde naheffingsaanslagen een wielklem kan worden aangebracht. Wel krijgen eigenaren van deze buitenlandse voertuigen langer de gelegenheid te betalen. En er wordt niet direct na 24 uur gesleept.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Sneller wielklem voor buitenlandse parkeerovertreders - VerkeersNet

Sneller wielklem voor buitenlandse parkeerovertreders

wielklemWie als buitenlander zijn parkeerboetes niet betaald, krijgt te maken met een wielklem. Amsterdam gaat daar in het vervolg eerder toe over, als is te verwachten dat een incassoprocedure kansloos is.

In 2014 zijn in Amsterdam 360.000 naheffingsaanslagen opgelegd, waarvan ruim 60.000 op een voertuig met een buitenlands kenteken. Minder dan 2% de voertuigeigenaren betaalde deze naheffingen. Voor de overige naheffingen moet Amsterdam een incassoprocedure starten. Hiervoor zijn de NAW-gegevens van de kentekenhouder nodig. Met landen als België, Engeland en Frankrijk bestaat op dit moment geen landelijke overeenkomst voor het uitwisselen van deze gegevenst. Dit maakt inning in deze landen onmogelijk. Het gaat hier om 66% van de naheffingen op buitenlandse kentekens (ca. 40.000). In sommige gevallen betalen toeristen bewust niet voor parkeren omdat ze weten dat naheffingen in hun land niet geïnd worden. Dergelijke informatie wordt op het internet gedeeld, zo meldt de gemeente.

In de huidige uitvoering zet Amsterdam naast de incassoprocedure de wielklem in om betaling af te dwingen. Een wielklem wordt geplaatst bij voertuigen met vijf of meer niet betaalde naheffingen. Is een incassoprocedure niet mogelijk, dan is de wielklem het enige alternatief. Echter, vaak is het verblijf van een buitenlandse automobilist in de stad te kort om de vijf naheffingen te krijgen. Het college past de uitvoeringsregels daarom zo aan dat, in situaties waarin invordering (vrijwel) onmogelijk is, na twee opgelegde en niet betaalde naheffingsaanslagen een wielklem kan worden aangebracht. Wel krijgen eigenaren van deze buitenlandse voertuigen langer de gelegenheid te betalen. En er wordt niet direct na 24 uur gesleept.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.