Gemeente Amsterdam besluit tot proef milieuparkeervergunning

De gemeente Amsterdam start binnenkort een proef met de milieuparkeervergunning in de stadsdelen De Baarsjes en Westerpark. De proef start dit najaar en duurt een half jaar. Gedurende de proef krijgen eigenaren van milieuvriendelijke auto’s voorrang bij het uitgeven van een parkeervergunning.

Begin 2010 wordt de proef geëvalueerd op zowel het functioneren van de regeling als het effect ervan op de luchtkwaliteit. Amsterdam wil onder meer met deze proef het gebruik van schonere auto’s aanmoedigen.
De helft van het aantal nieuw uit te geven parkeervergunningen wordt gereserveerd voor eigenaren van milieuvriendelijke auto’s. Het criterium is dat de auto voldoet aan euronorm 4, aangevuld met een maximum CO2-uitstoot. Voor bestelauto’s wordt daarnaast een in de fabriek geplaatste roetfilter (‘affabriek roetfilter’) als voorwaarde gesteld.

De gemeente blijft tijdens de proef parkeervergunningen verstrekken aan bewoners en bedrijven met een auto die niet aan de criteria voldoen. De proef wordt na een half jaar geëvalueerd. Afhankelijk van de uitkomsten van de evaluatie zal besloten worden of de milieuparkeervergunning in de hele stad wordt ingevoerd. Hierbij worden de ontwikkelingen op het gebied van regelgeving voor differentiatie van parkeertarieven naar milieukenmerken meegenomen. Tijdens de evaluatie wordt onder meer gekeken naar het effect op de luchtkwaliteit en de ontwikkeling van de wachttijd voor andere aanvragers van parkeervergunningen.

Tweederde van de Amsterdammers ziet geen bezwaren tegen de milieuparkeervergunning; bijna de helft vindt het een goed idee, blijkt uit een enquête.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gemeente Amsterdam besluit tot proef milieuparkeervergunning - VerkeersNet

Gemeente Amsterdam besluit tot proef milieuparkeervergunning

De gemeente Amsterdam start binnenkort een proef met de milieuparkeervergunning in de stadsdelen De Baarsjes en Westerpark. De proef start dit najaar en duurt een half jaar. Gedurende de proef krijgen eigenaren van milieuvriendelijke auto’s voorrang bij het uitgeven van een parkeervergunning.

Begin 2010 wordt de proef geëvalueerd op zowel het functioneren van de regeling als het effect ervan op de luchtkwaliteit. Amsterdam wil onder meer met deze proef het gebruik van schonere auto’s aanmoedigen.
De helft van het aantal nieuw uit te geven parkeervergunningen wordt gereserveerd voor eigenaren van milieuvriendelijke auto’s. Het criterium is dat de auto voldoet aan euronorm 4, aangevuld met een maximum CO2-uitstoot. Voor bestelauto’s wordt daarnaast een in de fabriek geplaatste roetfilter (‘affabriek roetfilter’) als voorwaarde gesteld.

De gemeente blijft tijdens de proef parkeervergunningen verstrekken aan bewoners en bedrijven met een auto die niet aan de criteria voldoen. De proef wordt na een half jaar geëvalueerd. Afhankelijk van de uitkomsten van de evaluatie zal besloten worden of de milieuparkeervergunning in de hele stad wordt ingevoerd. Hierbij worden de ontwikkelingen op het gebied van regelgeving voor differentiatie van parkeertarieven naar milieukenmerken meegenomen. Tijdens de evaluatie wordt onder meer gekeken naar het effect op de luchtkwaliteit en de ontwikkeling van de wachttijd voor andere aanvragers van parkeervergunningen.

Tweederde van de Amsterdammers ziet geen bezwaren tegen de milieuparkeervergunning; bijna de helft vindt het een goed idee, blijkt uit een enquête.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.