Parkeren maakt plaats voor City Lounge in Rotterdam

rotterdamDe binnenstad van Rotterdam ontwikkelt zich tot een City Lounge, een ruimte waar het prettig verblijven is. Ruimte is schaars, dus meer groen en recreatieve activiteiten betekent minder ruimte voor parkeren op straat.

Dat is de boodschap van het nieuwe parkeerplan van Rotterdam dat is vrijgegeven voor inspraak.

En het mes snijdt aan twee kanten. De stad wordt er aantrekkelijk door om te verblijven. En in de gemeentelijke parkeergarages is vrije capaciteit beschikbaar.

Om bewoners, werkers en bezoekers te stimuleren in de garage te parkeren in plaats van op straat, komen er aantrekkelijke stallingsabonnementen. Voor bezoekers worden parkeergarages aantrekkelijker door de tarieven in de gemeentelijke garages te verlagen. De korting op parkeren in de garages wordt betaald door bezoekers die toch op straat willen parkeren, voor deze wat men noemt ‘premium plek’, extra te laten betalen.

Verder komt er in het weekend in de parkeergarages in de uitgaansgebieden een speciaal nachttarief, gaat men experimenteren met kortingsacties, speciale parkeerkaarten voor toeristen en dagjesmensen en worden parkeergarages opgevrolijkt met aanvullende diensten als autodelen, auto- en fietsverhuur en pick-up points voor supermarkten en pakketdiensten.

Voor bedrijven worden flexibele abonnementen aangeboden met een naverrekeningsmodule, waarmee wordt ingespeeld op flexibele werktijden en het Nieuwe Werken. P+R wordt gestimuleerd met speciale bedrijfsabonnementen. voor werknemers en aantrekkelijke tarieven voor dagjesmensen.

Buiten het centrum wordt waar mogelijk het aantal parkeerplaatsen op straat verminderd om meer ruimte te maken voor groen, speelplekken en de (bak)fiets.
De Droomstraat, de Rotterdamse variant van de Vlaamse Leefstraat, staat hierbij onder andere model.

Andere mogelijke maatregelen zijn de invoering van stop & shop in winkelstraten, het faciliteren van deelautogebruik en het stimuleren van het gebruik van (wijkstallings)garages. Daarnaast werkt men aan de inzet van dynamische straatparkeerdata (scangegevens, sensoren) om te informeren over waar er vrije parkeerplaatsen zijn.

Verder stelt de parkeernota dat met de invoering van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening de wettelijke grond onder het stellen van parkeernormen is weggevallen. Dit noopt tot het opstellen van een nieuwe beleidsregel Parkeernormen. De gelegenheid grijp de gemeente aan om het beleid bij te stellen. De vrijstellingsbepalingen worden aangescherpt. Afwijken van de parkeereis is onder andere mogelijk bij aantoonbaar dubbelgebruik, het voor langere tijd benutten van structurele leegstaande parkeercapaciteit, voldoende ruimte voor commerciële deelauto’s en gebruik van openbaar vervoer of fiets.
In alle gevallen waar ontwikkelaars er voor kiezen om geen parkeerplekken aan te leggen maar te kiezen voor een alternatief wordt vanuit de gemeente geen parkeervergunning verstrekt. De afkoopregeling van de parkeereis wordt afgeschaft.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Parkeren maakt plaats voor City Lounge in Rotterdam - VerkeersNet

Parkeren maakt plaats voor City Lounge in Rotterdam

rotterdamDe binnenstad van Rotterdam ontwikkelt zich tot een City Lounge, een ruimte waar het prettig verblijven is. Ruimte is schaars, dus meer groen en recreatieve activiteiten betekent minder ruimte voor parkeren op straat.

Dat is de boodschap van het nieuwe parkeerplan van Rotterdam dat is vrijgegeven voor inspraak.

En het mes snijdt aan twee kanten. De stad wordt er aantrekkelijk door om te verblijven. En in de gemeentelijke parkeergarages is vrije capaciteit beschikbaar.

Om bewoners, werkers en bezoekers te stimuleren in de garage te parkeren in plaats van op straat, komen er aantrekkelijke stallingsabonnementen. Voor bezoekers worden parkeergarages aantrekkelijker door de tarieven in de gemeentelijke garages te verlagen. De korting op parkeren in de garages wordt betaald door bezoekers die toch op straat willen parkeren, voor deze wat men noemt ‘premium plek’, extra te laten betalen.

Verder komt er in het weekend in de parkeergarages in de uitgaansgebieden een speciaal nachttarief, gaat men experimenteren met kortingsacties, speciale parkeerkaarten voor toeristen en dagjesmensen en worden parkeergarages opgevrolijkt met aanvullende diensten als autodelen, auto- en fietsverhuur en pick-up points voor supermarkten en pakketdiensten.

Voor bedrijven worden flexibele abonnementen aangeboden met een naverrekeningsmodule, waarmee wordt ingespeeld op flexibele werktijden en het Nieuwe Werken. P+R wordt gestimuleerd met speciale bedrijfsabonnementen. voor werknemers en aantrekkelijke tarieven voor dagjesmensen.

Buiten het centrum wordt waar mogelijk het aantal parkeerplaatsen op straat verminderd om meer ruimte te maken voor groen, speelplekken en de (bak)fiets.
De Droomstraat, de Rotterdamse variant van de Vlaamse Leefstraat, staat hierbij onder andere model.

Andere mogelijke maatregelen zijn de invoering van stop & shop in winkelstraten, het faciliteren van deelautogebruik en het stimuleren van het gebruik van (wijkstallings)garages. Daarnaast werkt men aan de inzet van dynamische straatparkeerdata (scangegevens, sensoren) om te informeren over waar er vrije parkeerplaatsen zijn.

Verder stelt de parkeernota dat met de invoering van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening de wettelijke grond onder het stellen van parkeernormen is weggevallen. Dit noopt tot het opstellen van een nieuwe beleidsregel Parkeernormen. De gelegenheid grijp de gemeente aan om het beleid bij te stellen. De vrijstellingsbepalingen worden aangescherpt. Afwijken van de parkeereis is onder andere mogelijk bij aantoonbaar dubbelgebruik, het voor langere tijd benutten van structurele leegstaande parkeercapaciteit, voldoende ruimte voor commerciële deelauto’s en gebruik van openbaar vervoer of fiets.
In alle gevallen waar ontwikkelaars er voor kiezen om geen parkeerplekken aan te leggen maar te kiezen voor een alternatief wordt vanuit de gemeente geen parkeervergunning verstrekt. De afkoopregeling van de parkeereis wordt afgeschaft.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.