Automatisch parkeren spaart milieu

automatischparkerenDe bouw van automatische parkeergarages draagt bij aan een beter milieu. Dit zegt het Centrum voor Ondergronds Bouwen die de milieueffecten vergeleek van ondergrondse parkeergarages en automatische parkeergarages.

In het rapport ‘Verbetering luchtkwaliteit rondom ondergrondse bouwwerken’ publiceert COB de resultaten van een onderzoek naar de effecten die parkerende auto’s hebben op de hoeveelheid lokale luchtverontreiniging. Men onderzocht wat de uitstoot is van een auto die in de Amsterdamse Pijp rondrijdt op zoek naar een parkeerplaatsje. En wat het effect zou zijn als er een aantal parkeergarages zouden worden gebouwd waarin automobilisten al dan niet automatisch parkeren. Alle gegevens zoals zoekverkeer op straat, verkeersbewegingen in de garages en dergelijke werden in een verkeersmodel gestopt. Daarbij bleek dat gewone parkeergarages slechter uit de bus komen dan parkeren op straat. Dat heeft vooral te maken met het feit dat in de garages zelf nogal wat kilometers worden afgelegd die een lokale milieubelasting opleveren. Bij een mechanische garage is dat niet het geval. En dat concept is per saldo daarom beter voor het milieu, aldus het COB. Die daarbij aantekent dat een ander wel sterk kan samenhangen met de lokale situatie en de oplossingen die men kiest voor de bouw van de parkeergarages. Zo is onder meer de omvang en locatie van de garages van invloed evenals het aantal in- en uitritten.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Automatisch parkeren spaart milieu - VerkeersNet

Automatisch parkeren spaart milieu

automatischparkerenDe bouw van automatische parkeergarages draagt bij aan een beter milieu. Dit zegt het Centrum voor Ondergronds Bouwen die de milieueffecten vergeleek van ondergrondse parkeergarages en automatische parkeergarages.

In het rapport ‘Verbetering luchtkwaliteit rondom ondergrondse bouwwerken’ publiceert COB de resultaten van een onderzoek naar de effecten die parkerende auto’s hebben op de hoeveelheid lokale luchtverontreiniging. Men onderzocht wat de uitstoot is van een auto die in de Amsterdamse Pijp rondrijdt op zoek naar een parkeerplaatsje. En wat het effect zou zijn als er een aantal parkeergarages zouden worden gebouwd waarin automobilisten al dan niet automatisch parkeren. Alle gegevens zoals zoekverkeer op straat, verkeersbewegingen in de garages en dergelijke werden in een verkeersmodel gestopt. Daarbij bleek dat gewone parkeergarages slechter uit de bus komen dan parkeren op straat. Dat heeft vooral te maken met het feit dat in de garages zelf nogal wat kilometers worden afgelegd die een lokale milieubelasting opleveren. Bij een mechanische garage is dat niet het geval. En dat concept is per saldo daarom beter voor het milieu, aldus het COB. Die daarbij aantekent dat een ander wel sterk kan samenhangen met de lokale situatie en de oplossingen die men kiest voor de bouw van de parkeergarages. Zo is onder meer de omvang en locatie van de garages van invloed evenals het aantal in- en uitritten.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.