
Kortere reistijden in nieuw spoorboekje 2010
Reizigers vanuit het Noorden en Oosten van Nederland reizen in 2010 in veel gevallen één tot vijf minuten sneller naar en van de Randstad. Treinreizigers vanuit Flevoland naar Amsterdam Zuid en Schiphol boeken ongeveer tien minuten tijdswinst dankzij versnelling van de Intercity van en naar Schiphol, die bovendien de hele dag gaat rijden. Ook kunnen goederentreinen beter doorrijden door meer gebruik te maken van een groene golf. ProRail, NS, de regionale vervoerders en de goederenvervoerders hebben overeenstemming bereikt over het nieuwe spoorboekje dat op 13 december a.s. ingaat.
De tijdswinst is volgens Prorail vooral te danken aan de goede samenwerking in de spoorsector en slimmer plannen. Zo gaan treinen soms iets minder lang stoppen op stations, zodat ze sneller kunnen doorrijden. Alle overstapaansluitingen blijven hierbij gehandhaafd. Volgend jaar zijn er ongeveer 3,1 miljoen ‘treinritten’ over het Nederlandse spoor.
Nieuws is verder dat op het traject Lelystad – Amsterdam Zuid – Schiphol in 2010 ook buiten de spits ieder half uur intercity’s rijden. De dienstregeling tussen Amersfoort en Amsterdam is aangepast. Een andere manier van plannen zorgt ervoor dat treinen elkaar minder in de weg zitten. De nieuwe stations Maarheeze en Amsterdam Science Park worden in gebruik genomen.
In 2010 zijn er door de goederenvervoerders nagenoeg evenveel treinritten aangevraagd als in 2009. Met name op de grote knooppunten kan het goederenvervoer profiteren van een groene golf door slimmer plannen. Op dit moment vindt reeds een belangrijk deel van het goederenverkeer richting Duitsland plaats over de Betuweroute, zo zegt Prorail. In de dienstregeling 2010 is verdere groei daarvan mogelijk gemaakt.