Stads- en streekvervoer vier procent duurder

De tarieven voor het stads- en streekvervoer stijgen per 1 januari 2010 met gemiddeld 4,3%, zo laat staatssecretaris Huizinga vandaag in een brief aan de Tweede Kamer weten. Dit betekent dat de blauwe 15-strippenkaart met 30 cent verhoging straks 7,60 euro gaat kosten. De prijs van de roze reductie-strippenkaart voor ouderen, kinderen van 4 t/m 11 jaar en houders van een OV-studentenkaart komt met 20 eurocent verhoging op 5,00 euro. De kaartjes die in bus, tram of via de automaten worden verkocht (2, 3 en 8 strippen) stijgen niet in prijs.
Volgens het bestaande rekenmodel zouden de tarieven voor het stads- en streekvervoer gemiddeld 6,6% moeten worden verhoogd, aldus Huizinga. Gelet op de huidige economische situatie heeft de staatssecretaris besloten de tariefstijging te beperken tot 4,3%; dit zijn de gestegen kosten voor stads- en streekvervoer. Het verschil in verwachte opbrengsten, in totaal 7,6 miljoen euro, compenseert het rijk in 2010 uit de nog beschikbare gelden voor experimenten met gratis of goedkoper openbaar vervoer.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Stads- en streekvervoer vier procent duurder - VerkeersNet

Stads- en streekvervoer vier procent duurder

De tarieven voor het stads- en streekvervoer stijgen per 1 januari 2010 met gemiddeld 4,3%, zo laat staatssecretaris Huizinga vandaag in een brief aan de Tweede Kamer weten. Dit betekent dat de blauwe 15-strippenkaart met 30 cent verhoging straks 7,60 euro gaat kosten. De prijs van de roze reductie-strippenkaart voor ouderen, kinderen van 4 t/m 11 jaar en houders van een OV-studentenkaart komt met 20 eurocent verhoging op 5,00 euro. De kaartjes die in bus, tram of via de automaten worden verkocht (2, 3 en 8 strippen) stijgen niet in prijs.
Volgens het bestaande rekenmodel zouden de tarieven voor het stads- en streekvervoer gemiddeld 6,6% moeten worden verhoogd, aldus Huizinga. Gelet op de huidige economische situatie heeft de staatssecretaris besloten de tariefstijging te beperken tot 4,3%; dit zijn de gestegen kosten voor stads- en streekvervoer. Het verschil in verwachte opbrengsten, in totaal 7,6 miljoen euro, compenseert het rijk in 2010 uit de nog beschikbare gelden voor experimenten met gratis of goedkoper openbaar vervoer.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.