Europese rechten voor treinpassagiers

Rechten van treinreizigers liggen vanaf vandaag in de hele Europese Unie vast. Dat komt door de invoering van de Europese Verordening Passagiersrechten. Deze stelt onder meer minimumeisen aan de informatieverschaffing aan reizigers en bijstand aan personen met verminderde mobiliteit. Dit geldt zowel voor de kaartverkoop als tijdens de reis op het station en in de trein.
Onder de verordening vallen internationale, nationale en regionale spoorwegdiensten. Als een reiziger niet tevreden is, kan hij een klacht indienen bij de betreffende onderneming. Als de reiziger zijn antwoord niet op tijd ontvangt of als hij niet tevreden is over het antwoord, kan hij klacht indienen bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Minister Eurlings heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) aangewezen als klachtenloket voor treinreizigers. De Inspectie is ook toezichthouder op de naleving van de passagiersrechten in de luchtvaart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.