Consortium verbindt slimme parkeersensoren aan landelijk internet-netwerk

Het terrein van De Gruyter Fabriek in ’s Hertogenbosch is momenteel decor van een proef met slimme parkeersensoren. Op tien parkeerplekken zijn sensoren aangebracht die meten welke plekken vrij, en welke plekken bezet zijn. Het moet dé oplossing worden voor groeiende parkeerproblematiek in veel steden.

De proef met de slimme parkeersensoren is een samenwerkingsverband tussen technologiebedrijf Nedap, bouwbedrijf Dura Vermeer en T-Mobile. Nedap produceert parkeersensoren en Dura Vermeer plaatst ze. Tot nu toe installeerde Nedap haar eigen netwerk op plekken waar de sensoren kwamen.

Maar binnen deze proef gebruikt Nedap het nieuwe NarrowBand Internet of Things-netwerk van T-Mobile. Dat netwerk heeft een landelijke dekking, in tegenstelling tot het Nedap-netwerk. En daardoor kunnen de parkeersensoren op veel grotere schaal geplaatst worden.

Onder de grond

Internet of Things is de naam een nieuwe ontwikkeling waarbij objecten zijn verbonden met het internet en op die manier gegevens kunnen uitwisselen. De toevoeging NarrowBand staat voor een internationaal vastgestelde standaardtechnologie. Het combineert een laag energieverbruik met een goed bereik, zoals op afgelegen plekken, hoog in de lucht of zelfs onder de grond.

De slimme sensoren zijn twee weken geleden aangebracht op tien parkeerplekken op het terrein van De Gruyter Fabriek in ’s Hertogenbosch. De proef duurt in totaal drie maanden. Belangrijke onderzoekspunten zijn de batterijduur van de sensoren en het bereik en de stabiliteit van de verbinding met het NarrowBand IoT-netwerk. Het uiteindelijke doel van het consortium is om ook andere steden van slimme parkeersensoren te voorzien.

Interessante parkeeruitdagingen

Naast de proef in Den Bosch wil het consortium de komende tijd in vijf gemeenten een ‘field trial’ doen. Hierin worden samen met de gemeenten interessante parkeeruitdagingen aan een test onderworpen.

De toepassingen van slim parkeren zijn legio volgens het consortium. Individuele gebruikers worden haarfijn naar de lege plekken genavigeerd. Steden en gemeenten kunnen de verkeersstromen reguleren op basis van de actuele parkeersituatie. Handhavingsdiensten kunnen precies uitlezen waar overtreders staan. Bijkomend voordeel is dat de betalingsdiscipline sterk omhoog gaat wanneer mensen weten dat er sensoren actief zijn.


Mail de redactie

MEER OVER DIT ONDERWERP