Nieuw onderzoek analyseert storingen met Rotterdamse parkeervoorzieningen

Storingen met Rotterdamse parkeervoorzieningen analyseren met het doel ze te verminderen. Dat is de insteek van een onderzoek dat twee derdejaarsstudenten Technische Bestuurskunde aan de Hogeschool Rotterdam momenteel uitvoeren in opdracht van de gemeente Rotterdam. De uitkomsten moeten bijdragen aan het uitbouwen van risicogestuurd beheer van parkeervoorzieningen.

Sinds 2016 worden de Rotterdamse parkeervoorzieningen beheerd volgens zogenoemd assetmanagement. Dat is een strategie die helpt bij het vinden van de juiste balans tussen kosten, prestaties en risico’s. Zo is het huidige onderhoudsregime een combinatie is van planmatig en preventief onderhoud. Het onderzoek van de derdejaarsstudenten, Zakaria Kadaoui en Chahid Ajarai, moet nog meer inzicht gaan geven in die balans, laat de gemeente weten.

Foutmeldingen

Ze doen nu al enkele maanden onderzoek, en hebben inmiddels al een overzicht gemaakt van alle foutmeldingen. Het klemzitten van de parkeerkaart komt het meeste voor, gevolgd door papier dat op is. Ook netwerkstoringen zorgen voor veel overlast. De meeste meldingen gaan over straatparkeren, maar de meldingen over garageparkeren zijn ingewikkelder.

De studenten gaan in het vervolg van hun onderzoek dieper in op risico’s van de storingen. Een storing kan bijvoorbeeld heftig zijn, maar slechts sporadisch voorkomen. Het tegendeel kan ook het geval zijn: een storing kan weinig gevolgen hebben, maar zo vaak voorkomen, dat het toch zinvol is om hier op in te zetten.

Impact

Ook kijken de studenten naar de impact van de storingen op de doelstellingen van de stad. Storingen kunnen bijvoorbeeld een negatief effect hebben op de kernwaarde beschikbaarheid van parkeervoorzieningen, negatieve publiciteit, de beleving van de dienstverlening of op de economie. Deze koppeling moet richting geven aan risicogestuurd beheer.

Kadaoui en Ajarai zien nu al een duidelijke relatie tussen het aantal storingen en het gebruik van de parkeerautomaten. Het aantal transacties per parkeerautomaat verschilt enorm. Een parkeerautomaat aan de Wilhelminakade wordt zo’n 80.000 keer per jaar gebruikt, een andere nog geen honderd keer. De studenten wijzen erop dat het zeer onwenselijk is als een veelgebruikt automaat storing heeft. Ze gaan dan ook, zo verwachten ze, pleiten voor ‘gebruiksafhandelijk’ onderhoud: automaten die vaker gebruikt worden, worden vaker onderhouden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.