Slimme app moet parkeerprobleem in Rotterdamse wijken oplossen

Om het parkeerprobleem in het noordelijke deel van de wijken Blijdorp en Bergpolder (parkeersector 72) aan te pakken, start de gemeente Rotterdam binnenkort een pilot met parkeerdienstverlener Parkeagle. Met behulp van hun app gaat de gemeente actuele parkeerinformatie met de bewoners delen. Zo kunnen ze eenvoudig zien waar in hun wijk nog vrije parkeerplaatsen zijn.

De sector zit aardig omhoog met het probleem, ziet de gemeente. Er is een ‘ernstig tekort’ aan parkeerplaatsen, zowel voor automobilisten als voor fietsers. Daarnaast worden de parkeerplekken die er zijn, worden niet optimaal benut. En bovendien is het parkeerprobleem niet snel opgelost: de oude jaren ’30-wijken zijn niet ontworpen op het huidige auto- en fietsbezit. In het gebied zijn volgens de gemeente afgelopen jaren meerdere keren de betaald parkeren-tijden aangepast, maar dat mocht niet baten.

Vandaar dus dat de gemeente het hogerop zoekt. Bij wijze van proef gaat de gemeente de samenwerking aan met Parkeagle, een internationaal bedrijf dat niet alleen een parkeerapp, maar ook een parkeermanagementtool en slimme parkeersensoren levert. Het bedrijf zal duizend vergunninghouders in parkeersector 72 voorzien van een app waarmee zij real-time vrije parkeerplaatsen kunnen vinden. Met deze proef willen Parkeagle en de gemeente Rotterdam niet alleen het aantal gereden kilometers drastisch verminderen, maar ook de uitstoot van CO2 en fijnstof naar beneden brengen.

Slimme sensoren

Parkeagle zal 450 slimme parkeersensoren aanbrengen op parkeerplaatsen in een deel van de parkeersector. Deze slimme parkeersensoren zijn draadloos en worden aan het wegdek bevestigd. Ze communiceren met ontvangers die aan lantaarnpalen worden opgehangen. Deze ‘gateways’ sturen de bezettingsdata door naar de app, waardoor gebruikers ieder moment kunnen zien welke parkeerplaatsen beschikbaar zijn. De sensoren verzamelen geen persoonsgegevens, benadrukt de gemeente.

De officiële start van de pilot zal plaatsvinden op 2 juli. Voor die tijd worden alle sensoren en ontvangers aangebracht. De proef zal in totaal 13 maanden duren, tot augustus 2019. Enkel vergunninghouders uit parkeersector 72 kunnen zich aanmelden voor deelname aan de proef. De betrokken partijen rekenen op zo’n 500 tot 1.000 deelnemers.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.