RET ‘regisseur’ van het OV

2010 wordt het eerste jaar waarin de RET als “OV-regisseur” in opdracht van de stadsregio Rotterdam gaat werken. De RET gaat de samenhang tussen de verschillende vervoerders in de stadsregio Rotterdam regelen. Het gaat om onderwerpen als vervoerplanning, relaties met gemeenten en wegbeheerders, marketingactiviteiten en tarieven.

In 2011 volgt de volledige invoering van dit “Rotterdamse OV-model”: RET zal de regie voeren over al openbaar vervoer in de hele regio, inclusief het huidige streekvervoer van Qbuzz en Connexxion.

In het model worden drie ‘besturingsniveaus’ onderscheiden: het strategische niveau (stadsregio), het operationele niveau (vervoerbedrijven) met daar tussenin het tactische niveau. Taken op het tactische niveau moeten komen te liggen bij de ‘regisseur’ voor het openbaar vervoer. Voordeel van dit model is de duidelijke scheiding van taken: ieder ‘niveau’ heeft zijn eigen organisatie. De regisseur zorgt daarbij voor samenhang, zodat reizigers het openbaar vervoer als één integraal systeem ervaren.

Uiteindelijk wordt de uitvoering van het vervoer verzorgd door verschillende vervoerders. Het railvervoer blijft bij de RET, het busvervoer wordt zowel verricht door de RET als door andere vervoerders. Daarnaast kan de RET diensten verrichten ten behoeve van de andere vervoerders, zoals centrale verkeersleiding of informatieloketten waar (reizigers van) alle vervoerders gebruik van maken.
Volgens RET biedt de aanpak voordelen voor de klanten: één integraal OV-product zonder verschillen tussen vervoerbedrijven, tussen vervoersgebieden en tussen tarieven. Ook zal al het busvervoer in de regio op elkaar zijn afgestemd.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

RET 'regisseur' van het OV - VerkeersNet

RET ‘regisseur’ van het OV

2010 wordt het eerste jaar waarin de RET als “OV-regisseur” in opdracht van de stadsregio Rotterdam gaat werken. De RET gaat de samenhang tussen de verschillende vervoerders in de stadsregio Rotterdam regelen. Het gaat om onderwerpen als vervoerplanning, relaties met gemeenten en wegbeheerders, marketingactiviteiten en tarieven.

In 2011 volgt de volledige invoering van dit “Rotterdamse OV-model”: RET zal de regie voeren over al openbaar vervoer in de hele regio, inclusief het huidige streekvervoer van Qbuzz en Connexxion.

In het model worden drie ‘besturingsniveaus’ onderscheiden: het strategische niveau (stadsregio), het operationele niveau (vervoerbedrijven) met daar tussenin het tactische niveau. Taken op het tactische niveau moeten komen te liggen bij de ‘regisseur’ voor het openbaar vervoer. Voordeel van dit model is de duidelijke scheiding van taken: ieder ‘niveau’ heeft zijn eigen organisatie. De regisseur zorgt daarbij voor samenhang, zodat reizigers het openbaar vervoer als één integraal systeem ervaren.

Uiteindelijk wordt de uitvoering van het vervoer verzorgd door verschillende vervoerders. Het railvervoer blijft bij de RET, het busvervoer wordt zowel verricht door de RET als door andere vervoerders. Daarnaast kan de RET diensten verrichten ten behoeve van de andere vervoerders, zoals centrale verkeersleiding of informatieloketten waar (reizigers van) alle vervoerders gebruik van maken.
Volgens RET biedt de aanpak voordelen voor de klanten: één integraal OV-product zonder verschillen tussen vervoerbedrijven, tussen vervoersgebieden en tussen tarieven. Ook zal al het busvervoer in de regio op elkaar zijn afgestemd.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.