7,50 euro voor uur parkeren: Amsterdamse binnenstad moet autoluw worden

Bezoekers die in het centrum van Amsterdam willen parkeren, gaan daar vanaf april 2019 fors meer voor betalen: 7,50 euro per uur. Dat is nu nog 5 euro. Het stadsbestuur wil dit om de binnenstad autoluw te maken. De extra opbrengsten wil het college investeren in maatregelen “die ten goede komen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad”.

De stadsbestuurders willen de stad “leefbaar en toegankelijk” houden en daarom moeten automobilisten vaker de auto laten staan en een ander vervoersmiddel kiezen. “Door het gemotoriseerde verkeer minder ruimte te geven in de stad, kunnen we meer ruimte creëren voor groen en plekken om te spelen”, stellen ze in een mededeling.

Smalle grachten

De auto is volgens de gemeente vooral tot last in de gebieden die niet voor de auto zijn gemaakt, zoals de historische binnenstad en 19e-eeuwse wijken. Smalle grachten en kades hebben te lijden van veel verkeer. Het college stelt dan ook voor om juist in die gebieden de parkeertarieven voor bezoekers flink te verhogen. De verschillen in de straattarieven tussen aan elkaar grenzende gebieden blijven klein om een verschuivende parkeerdruk te voorkomen.

Amsterdammers die bezoekers ontvangen die met de auto komen, wil de gemeente tegemoetkomen door de bezoekersregeling te verruimen naar 40 uur per maand. Dit geldt voor de stadsdelen waar nu nog maximaal 10 of 30 uur korting geldt. Door deze verruiming kunnen bewoners hun bezoek meer uren per maand met 50 procent korting laten parkeren.

Alternatieven

Als alternatieven voor de auto wijst het college op het OV, al dan niet in combinatie met het gebruik van P+R-terreinen aan de rand van de stad – een optie die steeds beter gebruikt wordt. Om alternatieven voor de auto nog aantrekkelijker te maken, investeren het college de komende jaren nog eens 400 miljoen euro in nieuwe trams, metro’s, zero emissiebussen en ov-infrastructuur.

Het voorstel voor de verhoging van de parkeertarieven voor bezoekers maakt onderdeel uit van de Verordening Parkeerbelastingen 2019 die op 22 november wordt besproken in de raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid. In het derde kwartaal van 2019 komt het college met meer voorstellen om de stad nog verder autoluw te maken.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “7,50 euro voor uur parkeren: Amsterdamse binnenstad moet autoluw worden”

Een autoluwe binnenstad of woonbuurt vraagt om een samenhangende aanpak met minder toegankelijkheid van buurten (‘superblocks’), beprijzen van toegang (en parkeren) ook voor bewoners en ondernemers, een strikte handhaving, een aanpak van het bevoorradende verkeer, veel minder ontheffingen, goede alternatieven met openbaar vervoer, fietsen en lopen en niet in de laatste plaats een goed taxibeleid.

Remko Zeven|05.11.18|14:51

Autoluw ? dan maar nog liever autoloos !

Gaat niet, zal menigeen zeggen. Nee, inderdaad, gaat niet …

Maar het verfoeilijke van de huidige ontwikkelingen en tijdgeest in dit doorlopende neoliberale tijdsgewricht is dat alleen nog Bentley’s, Bugatti’s, Porsches en andere bolides van doorgaans met zwart geld rijk geworden fout spul zich kunnen veroorloven de binnenstad in te komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.