Parkeerkencijfers uit 2013 nog steeds representatief

Het aantal wijzigingen ten opzichte van de parkeerkencijfers uit 2013 is beperkt, blijkt uit het recentste overzicht. Blijkbaar zijn er sinds 2013 geen grote wijzigingen in autobezit- en gebruik opgetreden, concludeert Martin Blankendaal, adviseur bij parkeeradviesbureau Spark. Hij is blij met de nieuwe cijfers. “Dankzij de update hoeven we ons niet af te vragen of de cijfers uit 2013 nog representatief zijn. Er is voor gemeenten geen dringende noodzaak om hun Nota Parkeernormen met cijfers uit 2013 te actualiseren.”

Het CROW heeft de aangepaste parkeerkencijfers  afgelopen 1 november gepresenteerd. Deze worden binnenkort gepubliceerd in de uitgave “Toekomstbestendig parkeren. Van parkeerkencijfers naar parkeernormen.” De kencijfers zijn (via een abonnement) alvast beschikbaar via de website van het CROW. De aanwezigheidspercentages en de fietsparkeerkencijfers zijn momenteel nog niet beschikbaar.

Interessant

Het is interessant om te verkennen wat de wijzigingen zijn ten opzichte van de vorige versie uit 2013, vertelt Blankendaal. “Deze cijfers vormen de basis voor veel gemeentelijke Nota’s Parkeernormen en voor bepalingen van de parkeerbehoefte door onder meer ontwikkelaars en adviesbureaus”. Zijn eerste conclusie is dat de cijfers niet ingrijpend zijn veranderd.

Dat betekent niet dat er helemaal niks is gewijzigd. Hem valt wel meteen op dat het CROW nu ook aangeeft met welk percentage laadpunten voor elektrische auto’s rekening is gehouden. De weergegeven kencijfers zijn inclusief het aantal laadpunten.

Verschillende functies zijn vervallen, ziet Blankendaal. Hij somt op: discountsupermarkt, weekmarkt (bij klein wijk-, buurt- en dorpscentrum), kringloopwinkel, bruin- en witgoedzaken en woonwarenhuis/woonwinkel. Andere functies zijn toegevoegd, vertelt hij. Zwemparadijs, ski- snowboardhal, kinderboerderij (stadsboerderij) en plantentuin (botanische tuin).

Indeling van functies

Hij vertelt dat de indeling van functies soms veranderd is. “De functies fullservice supermarkt (laag en middellaag prijsniveau) en fullservice supermarkt (middelhoog en hoog prijsniveau) zijn samengevoegd in de functie fullservice supermarkt. Voor de functie groothandel in levensmiddelen geldt het omgekeerde; deze functie is nu gesplitst in groothandel algemeen en groothandel specialist (bijvoorbeeld levensmiddelen, kantoorartikelen). Een buurt- en dorpscentrum kwam in 2013 voor in het centrum van niet stedelijk gebied, nu is deze functie op dergelijke locaties niet van toepassing.”

Hier en daar veranderde de parkeerkencijfers iets. “Voor een tuincentrum is in het buitengebied het maximale parkeerkencijfer met 0,2 parkeerplaats per 100 m2 verlaagd voor iedere mate van stedelijkheid. Voor een bioscoop is in rest bebouwde kom van een sterk stedelijk gebied het minimale parkeerkencijfer met 0,1 parkeerplaats per 100 m2 verlaagd. Voor theater/schouwburg is in rest gebouwde kom het maximale parkeerkencijfer met 1,0 parkeerplaats per 100 m2 verhoogd voor alle maten van stedelijkheid, met uitzondering van zeer sterk stedelijk. Voor sauna/hammam is in rest bebouwde kom van een matig stedelijk gebied het maximale parkeerkencijfer met 0,2 parkeerplaats per 100 m2 verhoogd.”

Hetzelfde

Veel bleef volgens Blankendaal hetzelfde. “De indeling naar mate van stedelijkheid (niet stedelijk, weinig stedelijk, matig stedelijk, sterk stedelijk, zeer sterk stedelijk) is gehandhaafd. Dat geldt ook voor de ligging (“centrum”, “schil centrum”, “rest bebouwde kom” of “buitengebied”). Het aandeel bezoek dat in de parkeerkencijfers is opgenomen is ook niet gewijzigd.”

Ook in een aantal hoofdgroepen zijn geen wijzigingen aangebracht ten opzichte van de cijfers uit 2013. Blankendaal: “Dit geldt voor Werken, Horeca en (verblijfs)recreatie, Gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen en Onderwijs.”

Tenslotte geldt voor hoofdgroep dat dezelfde indeling als in 2013 is gehanteerd, met als toevoeging kleine eenpersoonswoningen (tiny houses, meestal grondgebonden). Blankendaal: “De minimale en maximale parkeerkencijfers voor alle woningtypen in zeer sterk stedelijke gebieden zijn met 0,1 parkeerplaats per woning verlaagd ten opzichte van 2013. Voor de overige maten van stedelijkheid en bezoek van bewoners zijn geen wijzigingen aanwezig.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.