Stadsregio Rotterdam geeft stadsferry groen licht
Stadsregio Rotterdam krijgt een stadsferry die een openbaarvervoersverbinding gaat verzorgen voor voetgangers en fietsers. De ferry gaat varen tussen Krimpen aan den IJssel en Vlaardingen. Zowel de linker als de rechter maasoever worden door de ferry bediend. De schepen gaan vanaf het najaar 2011 varen.
De ferry doet 15 haltes aan die lopen van Krimpen aan den IJssel via Rotterdam, Heijplaat, Pernis en Schiedam naar Vlaardingen. De schepen zijn bedoeld voor voetgangers en fietsers en worden zo gebouwd dat zij snel kunnen afmeren, passagiers kunnen in- en uitladen en weer snel kunnen vertrekken. Het vaarschema is zodanig opgesteld dat de schepen de rivier telkens van de ene oever naar de andere zullen oversteken en daarmee de functie van bruggen en tunnels aanvullen. De eerste schepen komen af in 2011 en varen in de eerste fase een halfuursdienst tussen Heijplaat RDM naar Leuvehaven. Vanaf 2012 wordt met alle geplande schepen gevaren.
De RET zal als regisseur van het openbaar vervoer in de stadsregio Rotterdam de exploitatie van de Stadsferry openbaar aanbesteden, evenals de bouw van de schepen. De kostendekkingsgraad voor de verbinding bedraagt ruim 20% en is daarmee lager dan bijvoorbeeld dat van de bus, maar er wordt rekening gehouden met een groei van dat percentage in de komende jaren. De stadsregio draagt per jaar € 8 miljoen bij aan de exploitatie van de lijn, inclusief het beheer en onderhoud van de infrastructuur. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat betaalt € 9 miljoen van de eenmalige kosten van ca. € 22 miljoen voor de aanleg van de thuishaven, de halteplaatsen en personele kosten voor de start van dit project.