Stadsregio Amsterdam gunt concessie Zaanstreek aan Connexxion

Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam heeft na een Europese aanbesteding besloten dat Connexxion ook de komende 8 jaar het openbaar vervoer in de Zaanstreek verzorgt.

Ondanks het feit dat Connexxion als enige vervoerder een aanbod heeft gedaan, is de aanbieding van een hoog niveau, zo stelt de Stadsregio. Connexxion heeft alle vervoerwensen van de Stadsregio Amsterdam ingevuld en gaat 9% meer openbaar vervoer leveren dan in de huidige dienstregeling het geval is. Zo komt er een nieuwe Spitslijn Wormerland P&R- Amsterdam Riekerpolder en worden de Shophopper en het Nachtnet uitgebreid. Ook wordt op de bereikbaarheidslijnen naar Amsterdam in de dalperiode ieder kwartier gereden. Verder zorgt Connexxion voor meer en betere actuele reisinformatie. Er komen meer displays in de bus en er wordt NS-informatie getoond in bussen die naar het station rijden. Op deze manier kunnen reizigers van tevoren zien of hun aansluitende trein op tijd is. Daarnaast gaat Connexxion nog meer inzetten op een betrouwbare uitvoering van de dienstregeling. Connexxion verwacht dat er mede dankzij al haar maatregelen de komende jaren een flinke reizigersgroei plaatsvindt.
In de concessie Zaanstreek komt volledig nieuw materieel dat voldoet aan alle moderne eisen voor fysieke toegankelijkheid. Alle bussen worden voorzien van zeer schone EEV-motoren en gaan rijden op B20-diesel. Dit houdt in dat in de diesel 20% biodiesel wordt bijgemengd. Biodiesel is een CO2 neutrale biobrandstof die wordt gewonnen uit vetzuren zoals plantaardige olie en dierlijk vet. Door de inzet van het nieuwe, milieuvriendelijkere materieel wordt ten opzichte van de huidige dienstregeling een forse CO2-reductie per gereden kilometer gerealiseerd. Voorafgaand aan de aanbesteding heeft de Stadsregio het budget voor de concessie Zaanstreek zo’n 20% verhoogd. In totaal is er jaarlijks een bedrag (subsidie en kaartverkoop) gemoeid met de concessie Zaanstreek van ongeveer €18 miljoen. De concessieperiode begint op 12 december 2010 en loopt in principe tot eind 2018, maar kan verlengd worden tot 2020. Hierover wordt in 2017 besloten, mede op basis van de prestaties van Connexxion tot dan toe. Daarbij speelt de klantwaardering een doorslaggevende rol.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.