Amfibus mag het water in

Een bus die over de weg rijdt, met die zich net zo makkelijk in het water voortbeweegt. Vanaf nu is gebruik ervan toegelaten door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De Amfibus wordt in het buitenland al ingezet, maar dan vooral als toeristische attractie.

De bus van Nederlandse makelij – Dutch Amfibious Transport Vehicles BV – zal worden ingezet in Amsterdammers als rondvaartbootbus. Ook Rotterdam heeft belangstelling. Eerder is er daar al een proef mee genomen. De bootbus is voorzien van een hybride aandrijving zodat ze elektrisch met jetdrives aangedreven door de grachten kan varen. Op de weg kan de bus – die plaats biedt aan 50 mensen – bijna 100 km/uur, in het water circa 15 km/uur. De bus zou zo’n 7 ton kosten. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft nu het vereiste certificaat van onderzoek verleend aan een bus die geschikt is om zowel op de weg als op de kanalen en rivieren zich voort te bewegen. Gedurende het certificeringsproces, waarmee in april 2008 een aanvang werd gemaakt, was ook de RDW betrokken voor de eisen op de weg.
Tijdens testen op de Maas bekeek IVW onder meer of het vaartuig beschikte over voldoende stabiliteit. Het voertuig is onder meer uitgerust met ingebouwde ankers, beschikt over brandbluspomp, lenspompen en navigatieverlichting.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amfibus mag het water in - VerkeersNet

Amfibus mag het water in

Een bus die over de weg rijdt, met die zich net zo makkelijk in het water voortbeweegt. Vanaf nu is gebruik ervan toegelaten door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De Amfibus wordt in het buitenland al ingezet, maar dan vooral als toeristische attractie.

De bus van Nederlandse makelij – Dutch Amfibious Transport Vehicles BV – zal worden ingezet in Amsterdammers als rondvaartbootbus. Ook Rotterdam heeft belangstelling. Eerder is er daar al een proef mee genomen. De bootbus is voorzien van een hybride aandrijving zodat ze elektrisch met jetdrives aangedreven door de grachten kan varen. Op de weg kan de bus – die plaats biedt aan 50 mensen – bijna 100 km/uur, in het water circa 15 km/uur. De bus zou zo’n 7 ton kosten. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft nu het vereiste certificaat van onderzoek verleend aan een bus die geschikt is om zowel op de weg als op de kanalen en rivieren zich voort te bewegen. Gedurende het certificeringsproces, waarmee in april 2008 een aanvang werd gemaakt, was ook de RDW betrokken voor de eisen op de weg.
Tijdens testen op de Maas bekeek IVW onder meer of het vaartuig beschikte over voldoende stabiliteit. Het voertuig is onder meer uitgerust met ingebouwde ankers, beschikt over brandbluspomp, lenspompen en navigatieverlichting.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.