Nieuwe parkeertool in Rotterdam moet leiden tot minder co2-uitstoot

Parkeergarages beter benutten en zoekverkeer en straatparkeren terugdringen. Dat is het doel van een nieuwe parkeertool waar bezoekers en inwoners van Rotterdam sinds kort gebruik van kunnen maken. Op de website parkereninrotterdam.nl en binnenkort op een app zijn parkeergarages in de gemeente inzichtelijk gemaakt. Automobilisten kunnen in één opslag zien waar er beschikbare parkeerruimte is. Daarnaast krijgen zij informatie over tarieven, aanbiedingen, openingstijden, betaalmogelijkheden en faciliteiten van de parkeergarage aangeboden. Meteen een parkeerplek reserveren en betalen kan ook.

Monotch maakte het platform voor de gemeente. Het Brabantse bedrijf is bekend als ontwikkelaar van een belangrijk onderdeel van de nieuwe generatie verkeerslichten. “Rotterdam is live en nu staan we in de startblokken bij andere gemeenten als Tiel, Delft en Leiden”, zegt directeur Smart Mobility Menno Malta. “Wij voorzien dat vele steden en serviceproviders zullen volgen.”

Uitstoot terugdringen

Het platform biedt volgens Monotch een oplossing voor een probleem waar veel steden mee kampen: straten staan vol auto’s, terwijl de parkeergarages onvoldoende benut worden en wie een plekje wil, is dus lang aan het zoeken. Dat zoekverkeer zorgt voor overlast door uitstoot, geluid en onveilige verkeerssituaties. Dat leidde tot de ontwikkeling van het zogenaamde Talking Parking Platform (TPP).

Het is een win-win-win-situatie, roemt de onderneming. Parkeergarages worden beter benut, zoekverkeer wordt teruggedrongen en automobilisten vinden sneller een plekje. Bovendien Daarnaast geeft platform de gemeente inzicht in de registratiedata en kan er bijvoorbeeld worden gemonitord hoe druk het is in de parkeergarages en op straat.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.